Een jaar vol geluk

zonHet einde van het jaar nadert, het is weer tijd om terug te blikken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie niet zoveel zin had om terug te blikken. Elk jaar hetzelfde, iedereen doet het… niemand zit vast op mijn terugblik te wachten. Naarmate het einde van het jaar dichterbij komt, merk ik echter dat ik toch wel de behoefte heb om terug te blikken. Het is goed om even stil te staan bij wat er allemaal is gebeurd dit jaar.

Het was in verschillende opzichten geen makkelijk jaar. Dat mijn gezondheid niet goed is is eigenlijk nog maar iets kleins vergeleken met de andere heftige dingen dit jaar. Hoewel het soms veel van me vraagt om me vaak niet goed te voelen en ik zeker de laatste weken meer aan het overleven dan aan het leven was, zorgt mijn gezondheid eigenlijk nooit voor een vervelend gevoel. Het is wat het is, ik kan er prima mee leven, het is goed zo. De andere dingen waar ik nauwelijks over geschreven heb zijn een stuk moeilijker en de zorgen hieromtrent zijn niet ineens verdwenen met de ingang van het nieuwe jaar.

Op een of andere manier kan ik deze dingen in het dagelijks leven wel loslaten. Of misschien is het meer mijn manier om er mee om te gaan. Gewoon doorgaan en er het beste van maken. Toch geniet ik ondanks alles oprecht van dingen. Wanneer ik vrolijk en blij ben (en dat is bijna altijd in gezelschap) ben ik ook oprecht vrolijk en blij. Ik voel me daar wel eens schuldig om, dat ik ogenschijnlijk zo makkelijk dingen los kan laten. Maar anderzijds drukt het misschien toch meer op me dan ik wil toegeven.

Ik heb dan ook wel veel geleerd dit jaar. Elke keer word ik me weer meer en meer bewust dat gezondheid niet vanzelfsprekend is en het leven eindig. Daarnaast heb ik geleerd dat ik anders moet omgaan met vriendschappen. Natuurlijk zou ik het liefst een vriendin hebben die een paar straten verderop woont en waar ik spontaan even langs kan gaan. Dat het fijn zou zijn dat als je ergens mee zit je dat meteen kwijt kan en niet pas een week later. Een vriendin zoals ik zelf voor mijn vrienden ben en wil zijn. Zo is het alleen niet en dat heb ik leren accepteren. Ik weet dat mijn vriendinnen heel erg hun best voor mij doen en dat is waar ik de focus op moet leggen. Dat zij daarmee niet altijd aan mijn behoeften kunnen voldoen, dat ligt bij mij. Daar moet ik iets mee en dat is ook wat ik zo fijn vind aan mijn blog, daar kan ik altijd mijn gedachten kwijt.

Daarnaast heb ik ook weer gezien dat ik er aan moet blijven werken om mezelf niet weg te cijferen. Het is goed om aan anderen te denken en het is ook echt niet erg om soms eerst aan de ander te denken. Alleen als je dat te vaak doet dan heb je jezelf daarmee.

Veel leermomenten kwamen voorbij dit jaar, maar bovenal veel momenten waarop ik intens heb genoten. Samenzijn met familie, gezelligheid met vriendinnen, lieve collega’s. Een nieuwe opleiding en een nieuwe baan. Heel veel nieuwe mensen leren kennen waarmee ik fijn contact hebt. Heerlijk een midweekje weg en een bijzondere week zeilen. De rust nemen om even lekker op de bank een boek te lezen. Fantastische uitjes en concerten met als hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, het parachutespringen.

Wanneer ik al deze dingen ga beschrijven ben ik morgen nog bezig en dus ga ik dat ook niet doen. Ik denk dat jullie gedurende het jaar wel een goede indruk hebben gekregen van alle mooie momenten die ik heb meegemaakt. Want, hoewel ik in deze blog voornamelijk even reflecteer op de leermomenten, hebben de geluksmomenten dit jaar absoluut weer overheerst. Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik zoveel mooie dingen heb mogen meemaken en dat ik zoveel lieve mensen om mij heen heb. Ik besef maar al te goed hoeveel geluk ik heb. Ik kan dan ook oprecht zeggen dat ik mij dit jaar vooral heel erg gelukkig heb gevoeld!

Ik wens jullie allemaal een goede jaarwisseling toe en hoop dat jullie een mooi en gelukkig jaar tegemoet gaan!

31 gedachtes over “Een jaar vol geluk

  1. Mooi geschreven heb je dat allemaal. Dat maakt het voor mij misschien niet makkelijker te reageren, ik heb gewoon weg niets toe te voegen. Wel wens ik je heel veel geluk toe voor 2016, ik hoop voor je dat het een jaar wordt om nooit meer te vergeten, en dan in positieve zin, Xoxo

  2. Die terugblikken zijn vooral voor jezelf zoveel waard, dus blijf ze vooral schrijven. Ik denk altijd precies hetzelfde; wie zit erop te wachten, maar doe het dan toch maar weer wel. Het is fijn voor jezelf om het op een rij te zetten. Voelt gewoon prettig. Het was geen makkelijk jaar voor je. Je hebt je staande gehouden en lessen gehaald uit de moeilijke perioden. Ik wens je een fijne jaarwisseling vannacht en voor 2016 wens ik je heel veel geluk, liefde en vooral ook gezondheid toe. Liefs. X

  3. je kan jezelf goed analyseren.
    Goed dat je veel bijgeleerd hebt, én ook veel genoten hebt. Verdien je wel!
    Geniet nog van deze laatste avond van het jaar,
    en tot volgend jaar!!!

  4. Mooi overzicht, terwijl je toch best wat minder mooie dingen bent tegengekomen dit jaar.
    Wens jou en de jou een hele goede jaarwisseling, en hoop voor jou dat 2016 een net zo’n leerzaam jaar word als 2015, maar dan wel met minder pijn.

  5. Wat goed dat je ook hebt kunnen genieten! Ik vind deze terugblikken trouwens altijd heel inspirerend! Dus vooral lekker doen, en ook heel goed dat je het vooral doet vanuit je eigen behoefte! Je weet heel goed waar jouw leerpunten liggen en verwoord het heel erg duidelijk en inspirerend. En ik vind het ook zo goed van je dat je ook realistisch bent! Stel jezelf voorop en blijf vooral lekker genieten en hopelijk ga jij je qua gezondheid iets beter voelen! Dat gun ik je! Een hele fijne jaarwisseling!

Geef een reactie

