Vriendschap is goud waard

vriendschap‘Vriendschap is niet echt mijn ding’ dacht ik laatst nog. Eén van mijn vriendschappen stond op het punt te stranden en even kon ik alleen maar op deze manier denken. Het maakte me ontzettend aan het twijfelen. Ben ik dan echt zo’n moeilijk persoon om mee om te gaan? Verschillende van mijn vriendschappen zijn verloren gegaan, het hoort bij het leven. Iets waar ik echter elke keer weer tegenaan loop is dat de vriendschap van één kant komt. Voor mijn gevoel althans. Ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Ik doe echt mijn best om de ander te begrijpen, ik heb nauwelijks verwachtingen. Vaak gaat het goed, zolang het om gezelligheid draait, maar zodra ik wat steun nodig hebt loopt het mis.

Chronisch ziek en vriendschap

Wanneer je chronisch ziek bent is het vaak wat lastiger om vriendschappen te onderhouden. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat ik op het laatste moment een afspraak af moet zeggen omdat ik bijvoorbeeld zware migraine heb. Valt de aanval wel mee, dan ga ik gewoon, ook al voel ik me eigenlijk helemaal niet top. Ik heb het eigenlijk nooit over mijn klachten met vriendinnen. Het is voor mij absoluut niet nodig om het daar elke keer over te hebben en bovendien ben ik meer een luisteraar.

Ondanks mijn situatie probeer ik altijd attent te zijn. Vriendinnen veel plezier te wensen met dat ene leuke uitje of juist interesse te tonen in een heftige situatie die zij hebben meegemaakt. Ik steek heel erg veel tijd en energie in mijn vriendschappen. Omdat ik het belangrijk vind om er voor mijn vriendinnen te zijn. Fysiek gezien kan ik vaak niks voor ze betekenen (helpen met verhuizen o.i.d. is niet haalbaar voor mij), maar ik heb altijd wel wat energie over om attent te zijn en hen te steunen.

Vriendschap is goud waard

Hoewel het bij sommige vrienden niet genoeg lijkt te zijn en ik bij hen vaak het gevoel heb geen steun te krijgen op momenten dat ik dat wel een keer nodig heb, weet ik dat ik niet aan mezelf moet twijfelen. Ik weet dat ik ontzettend mijn best doe voor mijn vriendinnen en dat ik veel energie in mijn vriendschappen steek. Wanneer dat niet genoeg is, of mijn vriendinnen en ik gewoon te verschillend zijn, dan kan ik het beter loslaten en de vriendschap laten gaan. Dat klinkt makkelijk, maar het is ook lastig. Juist met de vriendinnen die in de buurt wonen loopt de vriendschap niet zo soepel. Wil ik dat zomaar loslaten en vervolgens helemaal niemand meer in de buurt hebben om iets leuks mee te doen? Wil ik de positieve dingen die er absoluut ook zijn laten gaan?

Gelukkig heb ik ook een aantal vriendinnen waar de vriendschap wél goed mee verloopt. Hoewel ze niet heel dicht in de buurt wonen zie ik ze een aantal keer per jaar en spreek ik ze regelmatig via de app. We kletsen wat af en als ik steun nodig heb dan zijn ze er voor me. Ze houden heel erg veel rekening met mij wanneer we afspreken en ik kan lekker een weekend komen logeren om er even tussenuit te zijn. Van het weekend kreeg ik van een van mijn vriendinnen zelfs een verrassing. Zomaar ineens zat ik in het theater voor een avondje 3Js.

‘Vriendschap is niet echt mijn ding’ het is zo ontzettend niet waar. Ik heb een aantal ontzettend lieve vriendinnen die ik heel erg dankbaar ben voor hun vriendschap. Vriendinnen met wie ik gezellig kan kletsen, maar waar ik ook mijn verhaal kwijt kan. Ik mag mezelf echt gelukkig prijzen.

25 gedachtes over “Vriendschap is goud waard

  1. Vriendschappen zijn zo belangrijk! Ik twijfel vaak aan mezelf, ben bijna al mijn vrienden kwijt geraakt. Er zijn nog twee meiden waar ik me echt goed bij voel. De een woont in Groningen, de ander in Antwerpen, ik in Gelderland. Erg lastig. Ik zie wel een vriendschap ontstaan met mijn schoonzusje, maar zij woont nu nog 900km hier vandaan. Ik zal haar niet meer zien voor ze over ongeveer een half jaar naar Nederland verhuist. Dus er is hoop. 😉
    Jij komt echt super attent op me over. Je doet me een beetje denken aan een goede vriendin van mijn moeder en dat is een groot compliment. Die vrouw is ook nog altijd heel attent naar mij. Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen, maar ik snap het heel goed. De twijfels houden mij soms behoorlijk tegen. De consequenties daarvan zijn niet tof. Daarom wil ik je aanmoedigen vol te houden. En als het even niet gaat, schrijf het van je af. Je gaf naar mij al een aantal keer aan dat ik je altijd mag mailen. Dat geldt ook voor jou, mail me gerust. Op een mooie lente! X /einde speech :p

  2. Ik snap volledig wat je bedoeld en ik vind het dan ook aardig lastig om een gepaste reactie te schrijven. Nu kan ik namelijk wel gaan zeggen dat het allemaal niet aan jou ligt, maar ik weet ook hoeveel ik mezelf kwalijk neem wat betreft vriendschappen. Toch wil ik toegeven dat wij daar beide verkeerd over denken. Een vriendschap hoort namelijk van twee kanten te komen en zoals je al zei, komt dat het vaak niet bij de vriendschappen die stuk lopen. Zijn wij dan verkeerd bezig? Nee, echt niet. Dat de ander geen interesse toont en jou niet steunt, kun je eigenlijk zijn probleem noemen. Jij bent wie je bent en ik weet zeker dat jij een schat bent. Als zij jou niet als vriendin willen, is dat hun probleem want ze weten niet wat ze missen. Geniet van de vrienden waarbij de vriendschap van twee kanten komt, zij zijn dat waard en jij ook! Xoxo

  3. Echte vriendschap is goud waard en moet je absoluut koesteren… Ik heb het ook moeilijk gehad met het gevoel dat het soms van 1 kant moet komen, dat voelt slecht…
    Gelukkig is mijn man mijn beste vriend en hebben we daarbuiten nog een aantal “gouden” vrienden waar we altijd op kunnen rekenen!
    🙂

  4. Wat een onwijs mooi artikel! Hele goede conclusie ook 😉 Blijf jezelf wat betreft je vriendinnen/vriendschappen en steek de tijd in degene waar je ook energie van krijgt!

  5. Vriendschappen zijn nodig en vaak geweldig. Maar soms voelt dat niet zo. Als jij moeite doet en zij niet, dan denk ik dat je deze mensen beter laat gaan. Ik heb het ook meegemaakt en dat is niet leuk. Maar een goede vriendschap koesteren is geweldig! Vrienden op wie je altijd kan rekenen; dat maakt me blij. Groetjes☺

  6. Goede vrienden is een groot goed. Zonder hen is het leven een stuk minder leuk. Maar ik herken het wel dat mensen die dichterbij je staan, en als het ware de vermoeidheidswallen kunnen aanraken, meer moeit lijken te hebben met je ziek zijn dan zij die verder weg wonen… Strange…

  7. Misschien neem je het te serieus en denk je er te diep over na, of is het einde vriendschappen zonder reden? Je hebt hun eens nodig en daar zitten ze niet op te wachten, of ze kunnen er niet mee omgaan, dat zal het zijn. begrip voor het onbegrip.

  8. Zo herkenbaar, ook ik ervaar vriendschapsveranderingen
    en kan dan enorm aan mezelf twijfelen. Vaak doordat je dan
    kijkt naar wat er niet (meer) is en als ik dan goed kijk zie ik.
    Net als jij…mooi hè? Beseffen dat je rijker bent dan…
    Dank voor het delen! X

  9. Weet je hoe ik vriendschappen zie?
    Je komt elkaar tegen, en blijkbaar is het de bedoeling van het leven dat een poosje allebei dezelfde weg volgt (= vriendschap), om iets te delen of te leren van elkaar, of om gewoon even lol te hebben. Op een gegeven moment is dat klaar en gaan heel langzaam jullie wegen weer scheiden.
    Dat vriendschappen over gaan is voor mij een proces wat bij het leven hoor.

  10. Mooi geschreven. Ik hecht zelf ook ontzettend veel waarde aan mijn vrienden, en ik zou ook (zonder geslijm) niet zonder hen kunnen. En je leert inderdaad in de loop der tijd je échte vrienden kennen!

Geef een reactie

