Wat is geluk?

gelukWat is geluk?‘ Het is een vraag die de 3Js stellen tijdens hun nieuwe theatertour ‘7’. Zeven, omdat het hun zevende tour is, naar aanleiding van hun zevende album en ze samen met de band met zijn zevenen op het podium staan. Zeven, het is een prachtige show, met enerzijds ruimte voor rustige, gevoelige nummers en anderzijds het dansen en meezingen met up-tempo liedjes. Kippenvel wanneer Jan Dulles vertelt over zijn vader die Alzheimer heeft en vervolgens het nummer ‘Hier voor jou‘ ten gehore brengt met heel veel emotie. Zeven is bovendien het geluksgetal. Een antwoord op de vraag wat geluk is hebben de mannen niet. Het is heel erg persoonlijk en moeilijk in woorden uit te drukken.

Gezondheid een voorwaarde voor geluk?

Vanuit het publiek roept iemand ‘gezondheid‘. Gezondheid is voor veel mensen een voorwaarde voor geluk. Toch zijn er ook mensen die gezond zijn, maar niet gelukkig. Andersom ben ik zelf niet gezond, maar wel degelijk gelukkig. Nee, gezondheid hoeft absoluut geen voorwaarde te zijn om gelukkig te zijn. Hoe het mij lukt om gelukkig te zijn ondanks alle fysieke klachten die ik heb? Ik accepteer dat ik chronisch ziek ben en dat dat mijn leven beïnvloed. In plaats van te kijken naar wat ik hier niet door kan, kijk ik naar wat ik wél kan. Ik kijk naar wat ik wel heb en ben daar heel erg blij mee en dankbaar voor. Ik geniet van de dingen die ik doe en meemaak. Of dit nou grote of kleine dingen zijn. (Mijn trouwe lezers weten inmiddels dat ik deze geluksmomenten ook regelmatig deel in de rubriek Zo simpel is dan geluk.)

Op zoek naar geluk?

Een eenduidig antwoord op de vraag ‘Wat is geluk?‘ is er niet. Geluk is voor iedereen persoonlijk en iedereen zal deze vraag op een andere manier beantwoorden. Veel mensen zijn op zoek naar geluk. Tevergeefs in mijn ogen, want volgens mij kan je geluk niet vinden in de omstandigheden, maar zit geluk in jezelf. Ik denk dat wanneer je tevreden bent met jezelf en je dankbaar bent voor de dingen die je wél hebt, het geluk al voor het grijpen ligt. Genieten van het hier en het nu, dat is mijns inziens zo belangrijk.

Geluksmomenten

Genieten, ik doe het elke dag. Heerlijk op de bank genieten met een kop thee en een goed boek. Een lief berichtje krijgen van een goede vriendin. Een kindje dat in de wachtkamer op mijn werk heerlijk aan het zingen is. De zon die schijnt. Tijd doorbrengen met familie en vrienden. Een mooi nummer horen op de radio. Iemand je hulp aanbieden en daar waardering voor krijgen. Het zijn zomaar wat van de geluksmomenten die ik dagelijks tegenkom.

Nog een voorbeeld van ultiem geluk? Een avond in het theater genieten van de theatershow van de 3Js! (En dat is precies wat ik vanavond ga doen!)

20 gedachtes over “Wat is geluk?

  1. Zo herkenbaar! Geluksmomenten te over als je je aandacht daar bewust op richt!!!

    Alleen vandaag al diverse geluksmomenten mogen ervaren (en daar hoefde ik niet eens bewust naar op zoek te gaan 😉 !):
    – Een vriendelijke jongeman in de trein op weg naar Schiphol; toen ik hem vroeg of hij het goed vond om op een ander plekje te gaan zitten zodat mijn vriend en ik naast elkaar konden zitten was dat geen enkel probleem. Heerlijk een half uur tegen mijn lief aan kunnen liggen vlak voor ik hem 2 weken moet missen (en hem al bijna 2 weken door diverse omstandigheden amper te hebben gezien!!)
    – Genoten van diverse vliegtuigen die voor mijn neus de lucht ingingen ✈
    – Een paar buitenlandse reizigers die door een overvolle trein niet mee konden waren van plan om in nog geen 2 minuten naar een ander perron te rennen om de volgende trein naar Amsterdam CS te halen. Met al hun bagage zouden ze dat niet redden. Ik heb ze aangesproken om te laten weten dat de trein die op het huidige perron aankwam ook naar Amsterdam CS ging met 2 stops tussendoor.
    De blijdschap en dankbaarheid die ze hierop uitten was hartverwarmend! Zo een eenvoudige handeling en zoveel impact; hun blijdschap maakte mij zó blij!!

    Vaak zijn het echt hele kleine/simpele dingen waar je een ander mee kan helpen…maar het effect van geven/helpen kan zo groot zijn!

    Ik ben in elk geval weer een rijker mens dan toen ik vanmorgen mijn bed uit stapte!

    Dankbare groet,
    Savannah

  2. Nou, jij hebt vast een geweldige avond in het theater gehad 🙂
    En geluk, ach, dat zijn vaak korte momentje, waar je naar terug kunt grijpen op momenten dat je je minder gelukkig voelt. Want als je niet weet hoe ongelukkig voelen voelt, zul je ook niet weten hoe fijn het voelt als je gelukkig bent.

  3. Ohhhh je bent in De Meervaart geweest! Super show hè, nou ja je was ook in Rotterdam of was het Spijkenisse?
    Ik heb er nog een paar tegoed, leuk vooruitzicht. En Caprera, ga je daar ook heen?
    De show is super en inderdaad geluk is alles aanpakken wat je blij maakt!
    Liefs

Geef een reactie

