Alleen op vakantie?

vakantieSoms lopen dingen anders dan je hoopt. De reden hierachter heb ik inmiddels losgelaten, ik heb geen zin om me gekwetst te voelen. Om een lang verhaal kort te maken komt het er op neer dat een vakantie met vriendinnen er niet in zit dit jaar. Zelf wil ik wel heel erg graag een weekje naar de zon. Ik ben er aan toe en ik heb inmiddels genoeg geld gespaard om het ook haalbaar te maken. Mijn vakantieaanvraag op mijn werk is goedgekeurd, dus eigenlijk is er niets wat mij tegenhoudt om lekker een vakantie te boeken.

Alleen… ik zie het niet zo zitten om alleen weg te gaan. Een groepsreis zou ik geen probleem vinden, maar de groepsreizen die ik tot nu toe heb kunnen vinden kosten twee keer zoveel als dat je gewoon zelf zou boeken. Daarnaast zijn het veelal rondreizen en dat is niet wat ik wil. Niet wat ik kan. Nee, doe mij maar een weekje zon, zee, strand, zwembad, met een fijn muziekje en een goed boek. Met een enkele keer een uitstapje om wel wat cultuur op te doen, maar zeker niet iedere dag. Het hoofddoel van mijn vakantie is mijn lichaam rust te geven. (Dat bruine kleurtje is natuurlijk mooi meegenomen.)

Iets wat mij heel erg gaaf lijkt is een yogareis. Inspiratie is er genoeg, maar de prijzen zijn echt om te huilen. Je betaalt op zijn minst duizend euro en dan is dat nog exclusief de vlucht. Ik vind het echt niet erg om voor iets fijns te betalen, maar dit geld heb ik gewoon echt niet en zou ik op dit moment ook niet voor een vakantie over hebben. Ik wil namelijk ook heel graag een keer op mezelf.

De enige optie die dan overblijft is gewoon helemaal alleen op vakantie. Om mij heen hoor ik vaak dat mensen dat heerlijk vinden, maar ik vraag me vooral af of ik het wel wil. Ik ben sowieso iemand die niet snel dingen alleen doet. Alleen winkelen of ergens wat drinken? Ik doe het echt zo goed als nooit. Ik vind het veel fijner om gezelschap te hebben, iemand die me kan vertellen of dat shirtje me wel staat. Elke avond op zoek naar een gezellig restaurant om vervolgens alleen te eten. De hele dag alleen aan het zwembad liggen en niemand om tegenaan te kletsen. Volgens mij ga ik me heel erg eenzaam voelen.

En nu twijfel ik dus. Ik wil er echt heel erg graag even lekker tussenuit dit jaar. De zon opzoeken en mijn lichaam laten ontspannen in de warmte. Natuurlijk zal ik zo’n week alleen heus wel overleven, maar of ik er echt van ga genieten, dat weet ik niet. Aan de andere kant. Misschien is het wel een goede uitdaging voor me om een week alleen weg te gaan. Misschien blijk ik het toch heerlijk te vinden.

Ik ga nog even door met twijfelen.

Ben jij wel eens alleen op vakantie geweest?

37 gedachtes over “Alleen op vakantie?

  1. Alleen op vakantie, aan de ene kant zou ik er moeite mee hebben maar aan de andere kant moet je er gewoon lak aan hebben en lekker gaan! Er zijn toch meestal meerdere mensen die ook alleen gaan. Doen! 🙂

  2. Ja, ik kan erin komen wat je bedoelt! Ik zou toch de uitdaging aangaan, alles liever dan geen reis lijkt mij, maar ja ik heb dan ook een vliegtuig in mijn buik, en reis enorm graag. Maar ik geef toe, ik ben nog nooit helemaal alleen op reis geweest. Ik ben wel onlangs alleen tot bij mijn zoon in Canada geweest, maar alleen het reizen op zich heb ik alleen gedaan en ik heb daar ook mijn partner gemist, want alleen al voor mijn bagage zorgen was een hele opdracht ! Misschien nog eens uitkijken naar een vriendin om mee te gaan en anders, go for it!

  3. Na mijn buitenlandse stage ging ik het land nog wat verkennen met een vriendin maar tussen haar aankomst en het einde van mijn stage zat 1 week tijd. Die week tijd heb ik dus alleen doorgebracht. De ene dag verdwaalde ik wat in de stad, de andere dag lag ik in het park met een boekje. Als ik alleen op restaurant ging had ik altijd een boek of mijn notablokje mee. Ik verbleef ook in een jeugdherberg waar wel meer mensen alleen waren dus af en toe deed ik een uitstapje met andere reizigers. Ik was blij om mijn beste vriendin te zien na dat weekje maar die week alleen deed ook deugd.

  4. Ja ik zou zeggen: doen! Ik ben 3 weken in mijn eentje in Griekenland geweest om te backpacken en dat vond ik echt één van de leukste reizen die ik heb gemaakt. De eerste dagen zijn een beetje vreemd, maar aan het alleen zijn en alleen weten wen je snel. En echt ik heb zoveel mensen ontmoet. Nu is een strandvakantie wel anders. En ik moet ook toegeven dat ik echt een persoon ben die van alleen zijn houdt en ook sowieso veel alleen doet. Maar ook alleen op reis was toch weer een nieuwe uitdaging en in dat soort dingen is het vooral de angst die overheerst. Als het je niet bevalt weet je dat in ieder geval. Anders blijf je je altijd afvragen hoe het zou zijn. Bovendien leer je er meteen heel veel van, ook over jezelf. Gewoon doen dus 😀

  5. Ik zou ervoor gaan, maar dan niet te lang. Zo kan je uitzoeken of het je ding is en als dat niet zo blijkt te zijn, dan weet je dat meteen voor de toekomst. Zelf heb ik het nog nooit gedaan. Ik denk niet dat ik er een probleem mee zou hebben, alleen dat eten op je eentje lijkt me wat raar. Maar niets wat een goed boek niet kan oplossen :-).

  6. Vanwege mijn gezondheid is het niet mogelijk, maar ik zou het wel heel fijn vinden – overigens ook wel eng hoor. Misschien is het een idee om dit een beetje te oefenen? Ga bijvoorbeeld eerst een weekendje of desnoods één nacht ergens alleen naartoe en kijk hoe dat bevalt!

  7. Echt vakantie niet, maar ik ben wel alleen naar het buitenland geweest om vrijwilligerswerk te doen. Aanrader! Alleen op vakantie zou ik ook gerust doen als dat de enige optie is, geen probleem, hoef je ook met niemand rekening te houden!

  8. Snap wat je bedoeld en zelf ook nog nooit alleen op vakantie geweest. Het lijkt mij wel heerlijk maar alleen is ook maar zo alleen. Natuurlijk zijn er wel mensen om je heen waar je een praatje mee kan maken, maar is toch anders. Succes met het nemen van je beslissing!

  9. Nee maar heb sowiezo het geld niet voor een vakantie mocht het dit jaar lukken een weekend te doen dan ga ik juist alleen omdat ik geen rekening wil houden.

  10. Alleen op vakantie? ZA-LUG!!

    Ook al heb ik een geweldig lieve partner waar ik (ook) graag mee op vakantie ga, toen het vorig jaar zo uitkwam dat ik alleen op vakantie kon heb ik die kans met beide handen aangegrepen!

    Het soort vakantie dat jij beschrijft is voor mij dan ook een walhalla; zon, zee, zwembad en boeken. Dan hoef ik zelfs geen excursie oid te maken.

    Eén week was eigenlijk tekort! Mijn vriend zou zo een vakantie met moeite 2 dagen volhouden dus die doe ik hier geen plezier mee. De rust, het gevoel precies te doen (én laten 😉 !) wat ik wil vind ik dan ook grote pluspunten.

    Ik kan dan ook heel goed alleen zijn en heb het zelfs nodig om regelmatig alleen te zijn.

    Krijg er helemaal zin in…zie het al weer voir me…dobberend op mijn luchtbedje, genieten van de warmte, boek lezen, zwemmen….ZUCHT 🌊🌞🏊📖

  11. Alleen op vakantie vind ik wel iets hebben, áls het in de vorm van een stedentrip of iets dergelijks is. Voor een strandvakantie zou ik toch graag iemand bij mij willen hebben, moet toch wel met iemand kunnen praten over de grootste onzin!
    Graag zou ik met je meegaan, gezien ik er op het moment heel graag tussenuit wil, maar ook niemand heb om mee te gaan. Jammer genoeg denk ik niet dat dat wat wordt! Heb je geen vriendin die wel met je mee wilt? Aan de andere kant moet je je ook geen week lang gaan zitten ergeren aan iemand, dan heb je ook geen lekkere vakantie. Succes ermee, ik ben benieuwd wat het wordt! Xoxo

  12. Zoals jij alleen op vakantie gaan omschrijft, lijkt het mij ook heel eenzaam. Toch ben ik heel vaak alleen op reis geweest en vind ik het heerlijk. Alleen op vakantie gaan betekent niet continu alleen zijn. Juist niet, er zijn namelijk ook andere mensen die graag een praatje maken. Er zijn alleen geen verplichtingen om steeds met dezelfde mensen op te trekken en dat vind ik er zo fijn aan. Ben benieuwd wat je gaat kiezen!

  13. eerlijk gezegd zou ik heel graag ’s alleen op vakantie willen. Want dan zou ik écht de vakantie hebben die ik graag wil. Avontuurlijk, natuur,… Mijn vrouw en ik hebben een toch wel afwijkende smaak, en mijn droomreizen zijn met haar absoluut niet haalbaar. Ik zou dus zeker heel graag ’s alleen op reis willen.
    Je moet er gewoon de voordelen van in zien. Je zal beslist wel andere mensen leren kennen op reis, waarmee het klikt. Open staan voor nieuwe ervaringen.
    Er bestaan wellicht wel internetsites waarin reisgenoten gevraagd worden, als je dat zo graag zou willen.

  14. Afgelopen september/oktober heb ik in mijn eentje een fietsvakantie gedaan, heerlijk! 9 dagen van huis geweest, waarvan 7 dagen gefietst. Je komt jezelf vanzelf tegen en dat is helemaal niet erg. Ik ben ook wel eens een paar dagen alleen naar Gran Can geweest, in mijn eigen (toen nog dan) appartementje. Alles was bekend en ik heb genoten van het kunnen doen en laten wat ik wilde en nergens rekening mee te hoeven houden. Ik ben graag alleen en kan het ook goed. In november ben ik 12 dagen daar geweest in een studio, mijn vriendin was wel mee maar had haar eigen appartementje. Het was heerlijk, we lieten elkaar vrij maar deden ook dingen samen. Het op jezelf zijn als je thuis komt is heel fijn. Ik zou het gewoon echt doen hoor als ik jou was. Als je het niet probeert weet je ook niet of het je wel of niet bevalt. Aanspraak heb je zo, als je wilt en zoniet, dan blijf je lekker op jezelf. Je zegt het al, muziek en lekker lezen, wat wil je dan nog meer?

  15. Ik heb er geen idee van en zo te zien zijn er al genoeg adviezen langsgekomen. Ik denk dat vooral de invulling van de vakantie maakt of t eenzaam is of niet. Alleen op t strand dag in dag uit, lijkt me inderdaad eenzaam. Maar wat als je wat excursies boekt of in een groepsaccomodatie gaat zitten (herberg).

    Ps: je woont nog thuis toch? Gaan zij ook, dat je met hen mee kunt (of in de buurt van hen)?

    Zelf wil ik alleen gaan backpacken, wat alleen goed te doen is omdat je bezig bent, dus dat is dan denk ik toch anders.

    Succes met je keuze!

  16. Ik ben een keer in mijn eentje naar Madrid geweest voor mijn werk. In de avonden probeerde ik in mijn eentje van de voor mij onbekende stad te genieten, maar dat was niet echt een succes. De eerste avond durfde ik vanwege de taal- en cultuurbarrière niet in mijn eentje een winkel of restaurant binnen, dus ik heb alleen maar gelopen en gelopen en alle bezienswaardigheden in één avond gezien. De tweede avond ging ik in het park zitten, maar werd ik aangesproken door een enge vent die me waarschijnlijk mijn geld afhandig wilde maken, dus toen voelde ik me al niet meer op mijn gemak. De derde avond wist ik niet meer wat ik kon gaan doen en zat ik me in mijn kamertje ellendig en eenzaam te voelen… De vierde avond kon ik gelukkig naar huis.
    Als ik in jouw schoenen stond wist ik dus wel wat ik deze zomer zou doen… Gewoon lekker thuis van de zon, een goed boek en een paar leuke dagjes uit genieten!

  17. Ja, ik ben wel eens alleen op vakantie geweest, toen was het een rondreis, doodvermoeiend, maar ik had leuke contacten.
    Als ik nu alleen zou gaan , zou ik een all in hotel nemen, immers, daar heb je sneller aanspraak, omdat mensen toch allemaal meer op de locatie blijven.
    Maar jij bent de enige die kan beslissen of zij dat leuk gaat vinden, want het is niet de bedoeling dat je je ellendig gaat voelen, dat ontspant niet echt.

  18. Ik heb het al een aantal keren gedaan en vind het leuk. Je moet met niemand rekening houden of hebt geen moeilijke keuzemomenten (“Wat wil jij?” “Maak niet ui,kies jij maar” “voor mij is het eender”…). En je geraakt ook makkelijker aan de praat met anderen,
    Iedereen is anders maar als je echt wil weten of het iets voor jou is moet je het gewoon uitproberen.

  19. Het lijkt me heeeeeerlijk maar ik weet dat ik heimwee hulpeloos
    ben na een paar dagen. Ik ben een paar jaar geleden voor
    het eerst alleen op vakantie geweest naar Canada waar ik
    mijn vriendin opzocht, telt niet helemaal maar ik genoot!
    Ben heel benieuwd naar het vervolg…

  20. Heel raar, maar het zou me heel leuk lijken. Er is dan veel vrijheid, jij mag zelf bepalen wat je gaat doen en waar je heen gaat. Ooit wil ik een wereldreis maken en misschien wel in mijn eentje.

    Je blog is trouwens echt leeeeeuk! Toevallig kwam ik hem net tegen 🙂

  21. Lastige keuze… ik heb het zelf wel eens gedaan, maar ik ging toen echt maar vier dagen. En ik ging naar een stad, dus ik kon me de hele dag met alles vermaken. Ik was van plan om heel veel te lezen en serieus in mijn dagboek te schrijven, maar uiteindelijk ben ik alleen maar uitgegaan met de mensen die ik daar leerde kennen… (terwijl ik normaal nooit uitga, hahaha)
    Je weet niet hoe het uitpakt. Ik denk wel dat je je op een strandvakantie eerder gaat vervelen als je alleen bent, maar aan de andere kant, hoezo zou je daar niemand kunnen ontmoeten? Misschien zie je daar wel hele leuke mensen met wie je kunt optrekken. En misschien is het zo niet ook wel leuk, lekker alle rust hebben, lezen… en als dat niet leuk is, is het in ieder geval leerzaam 😉

  22. Pingback: Zo simpel is dan geluk #33 | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

