Wat doe je als doktersassistent?

doktersassistentEerder vertelde ik het al, ik ben bijna klaar met mijn opleiding. Inmiddels heb ik mijn laatste examens achter de rug en heb ik alles gehaald. Hiermee ben ik dus geslaagd voor mijn opleiding en mag ik mezelf doktersassistent noemen. De officiële diploma-uitreiking is pas in juli, maar samen met mijn vriendinnen heb ik al op onze mooie prestatie geproost. In mijn omgeving merk ik dat mensen vaak helemaal niet zo goed weten wat het werk van een doktersassistent inhoudt. Dit leek mij dus een mooi moment om daar eens wat over te vertellen.

Het werk van een doktersassistent wordt volgens mij nogal eens onderschat. De assistent krijgt echter steeds meer taken in haar takenpakket en heeft een grote verantwoordelijkheid. Sterker nog, als ik een verkeerde inschatting maak, kan het iemand zijn leven kosten.

Het opnemen van de telefoon

Het opnemen van de telefoon van de praktijk beslaat een groot deel van de werkzaamheden. Patiënten bellen met diverse vragen of om een afspraak te maken. Sommige vragen kan ik zelf direct beantwoorden, andere overleg ik met de arts. Elke dag is hier een overlegmoment voor. Het maken van afspraken gebeurt ook niet zomaar. Ik vraag altijd uit wat iemand zijn klachten zijn. Op deze manier kan ik de urgentie van de patiënt zijn klachten bepalen. Dit noem je ook wel triageren. Het gebeurt volgens een speciaal protocol en wordt bijvoorbeeld op een huisartsenpost ook toegepast. Door op deze manier te werken kan je bepalen of iemand met spoed gezien moet worden of dat je een afspraak later in de week kan inplannen. Het is een goede manier om geen cruciale dingen over het hoofd te zien. Wat heel erg belangrijk is, want als dat wel gebeurt kan dat dus iemand zijn leven kosten

Assistenten spreekuur

In de middag heeft de assistente bij ons een eigen spreekuur. Patiënten kunnen hier op afspraak komen voor verschillende behandelingen waar de assistent bekwaam voor is. Zo komen er mensen om hun bloeddruk te laten meten of hun oren uit te laten spuiten. Daarnaast geef ik ook regelmatig injecties en behandel ik wratten met stikstof. Ook het maken van uitstrijkjes gebeurt door de assistente. Het is super leuk om naast het telefonische contact ook face to face contact te hebben met patiënten. Sommige mensen zie je regelmatig omdat zij bijvoorbeeld wekelijks een injectie komen halen. Het is heel erg leuk om op deze manier de patiënten wat beter te leren kennen.

Administratieve werkzaamheden

De administratie van de praktijk neemt ook een deel van je tijd in beslag. De binnenkomende post moet verwerkt worden en herhaalrecepten moeten worden besteld. Daarnaast krijg je lijsten van de apotheek die je allemaal moet nakijken, moeten er patiënten in- en uitgeschreven worden en dossiers binnengehaald of verstuurd worden. Het wordt een beetje teveel en ingewikkeld om alle administratieve werkzaamheden te benoemen, maar vervelen zal je je absoluut niet.

Naast deze werkzaamheden worden ook de patiënten die aan de balie komen te woord gestaan en verzorgt de assistenten bijvoorbeeld ook het verzorgen van de planten, het buitenzetten van de kliko en dat soort huishoudelijke dingetjes. De gebruikte instrumenten moeten worden schoongemaakt en gesteriliseerd en de behandelkamers netjes worden achtergelaten. Gelukkig is er een schoonmaakbedrijf dat zorgt voor het schoonmaken van het hele gebouw, dat is toch wel erg fijn. Al met al is het beroep van doktersassistent absoluut heel erg afwisselend en vind ik de werkzaamheden erg leuk om te doen. Het fijne eraan vind ik patiënten op verschillende manier kan helpen, wat heel erg veel voldoening geeft.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust!

27 gedachtes over “Wat doe je als doktersassistent?

  1. Jij werkt dus in een grote, moderne praktijk. Als ik naar mijn huisarts kijk, doe zijn assistente een heel stuk minder. Mijn huisarts heeft een praktijkondersteuner in dienst, maar net als uitstrijkjes moet ik toch echt bij de arts zelf zijn, net als voor wratten.
    Ik denk zo ie zo dat het per praktijk kan verschillen, maar als ik zou moeten kiezen zou ik echt de voorkeur voor jou werkplek hebben, gewoon vanwege de afwisseling.
    En als nog gefeliciteerd met je diploma.

  2. Super fijn dat je dit af hebt kunnen maken en dat je nu zo veel weet en kunt! Dat moet zeker voldoening geven. Ik was zo iemand die maandelijks bij de assistente kwam voor een injectie (nu doet mijn vriend dat), erg handig dat er iemand was die altijd beschikbaar was voor dat soort dingen in tegenstelling tot de huisartsen zelf!

Geef een reactie

