De sportschool, een nieuwe start

In dit blogje liet ik het al even vallen, ik heb mij weer ingeschreven bij de sportschool. De yogalessen die ik lange tijd volgden zijn helaas door omstandigheden gestopt. Na wat rondkijken kon ik geen yogaschool in de buurt vinden die mij aansprak. De yogaschool waar ik zat was heel erg kleinschalig en persoonlijk. Heel erg fijn voor mij omdat er constant op gelet werd of je wel de juiste houding had en een oefening zo nodig naar jouw kunnen werd aangepast. Na lang wikken en wegen nam ik de beslissing om in plaats van de yogalessen weer te gaan fitnessen. Dat kan ik gewoon lekker op mijn eigen niveau en tempo doen en ik kan me goed focussen op het versterken van mijn spieren.

Bewegen is heel erg belangrijk. Zeker ook als je bijvoorbeeld chronische pijn of fibromyalgie hebt. Tijdens mijn revalidatie heb ik geleerd om weer te bewegen. Ik deed daar aquajoggen en fitness en dat ging onder begeleiding erg goed. Na mijn revalidatie heb ik dit voortgezet op dezelfde locatie. Eens per week dook ik het zwembad in en ook eens per week de fitnesszaal. Op gegeven moment werd het echter door omstandigheden te duur en ben ik naar een andere sportschool gegaan waar ik twee keer per week sportte. Op dat moment had ik geen werk en was dat prima haalbaar.

Op het moment dat ik werk vond was het echter totaal niet meer haalbaar. Zelfs één keer in de week sporten was al te veel. Ik ben toen ook gestopt en heb mezelf de tijd gegeven om weer aan het werken te wennen. Op gegeven moment kwam ik met de yogalessen in aanraking en bleek dat wel haalbaar naast mijn werk. Een fijne manier om toch goed met mijn lichaam bezig te zijn. Helaas zijn de lessen nu dus gestopt en is de sportschool het alternatief geworden. Nu mijn schooldag is weggevallen denk ik dat het wel haalbaar moet zijn om minsten één keer in de week te sporten. Ik hoop dit uit te kunnen bouwen naar twee keer per week.

Omdat het mij niet verstandig leek om zomaar op eigen houtje te gaan beginnen heb ik eerst een intake gegaan. De instructeur nam echt heel erg goed de tijd voor me en ik heb hem uitgelegd wat mijn klachten zijn en welk doel ik heb. Hij adviseerde me om alleen voor de warming up en cooling down cardiotraining te doen en mij verder te focussen op krachttraining. het leek hem verstandig om eerst de grote spiergroepen aan te pakken.

Uiteraard ging ik hiermee akkoord (hij is immers de professional) en hebben we samen een schema opgesteld. Hij deed de oefeningen eerst voor en daarna mocht ik ze na doen en keek hij naar mijn houding en bepaalden we samen het juiste gewicht. Hij vroeg mij ook elke keer of de oefening haalbaar was met mijn klachten. Het was echt een hele fijne intake waarbij echt goed naar mij als persoon werd gekeken.

De komende weken kan ik dus lekker aan de slag met mijn schema. Ik heb een sleutel gekregen waarmee ik kan inloggen en mijn schema kan zien. Bovendien sta ik in het systeem met een foto dus kunnen alle instructeurs mij herkennen en zo nodig helpen. Wanneer ik toch iets veranderd wil hebben aan mijn schema is dit ten alle tijde mogelijk en is er altijd wel iemand die mij hierbij kan helpen. Ik heb een heel goed gevoel bij deze sportschool en ga deze uitdaging dan ook vol moed tegemoet!

27 gedachtes over “De sportschool, een nieuwe start

  1. Wat fijn dat je op deze manier weer kan gaan sporten! Mijn ervaring bij de sportschool was… eh, anders. Liep uiteindelijk bijna op een financieel drama uit, dat mijn vader voor me heeft moeten oplossen omdat de stress ervan me nog zieker maakte. Voorlopig mag ik niet sporten, maar ik heb al wel info bij mijn nieuwe huisarts gevraagd. (zij begon over hardlopen :O, allemachtig zeg wat dom, maar noemde ze geloof ik in verband met depressie. anywayyyy) Ze heeft voor mij geïnformeerd naar fysiotherapie programma’s voor spieren opbouwen bij/na ondergewicht. Daar is wel iets voor, wordt alleen niet vergoed en dus erg duur (bij overgewicht zijn er heel veel programma’s die wél vergoed worden…) Op termijn zal ik me hier opnieuw in gaan verdiepen al hoop ik dat met het gewicht de kracht ook deels vanzelf terug komt en dat ik weer gewoon op eigen houtje iets op kan pakken dat ik leuk vind (fitness vind ik dus verschrikkelijk).

  2. O, dat klinkt inderdaad erg goed zeg, die persoonlijke aandacht. Gelukkig is er inderdaad binnen de fitness steeds beter aandacht voor , voor je bestaande medische klachten.
    Ik ben benieuwd hoe het jou verder gaat bevallen.

  3. goed dat je op die manier begeleid wordt!
    Is wel belangrijk in jouw geval lijkt me. Maar ook voor andere mensen is die begeleiding wel interessant, want veel mensen willen veel te hard van stapel lopen terwijl hun lichaam er helemaal niet niet klaar voor is…

  4. Knap dat je die discipline op kunt brengen! Ik heb ook jaren gesport op de sportschool, maar kan me er niet meer toe zetten.. Misschien ben jij mijn voorbeeld..
    OT: Jammer hè, elkaar niet getroffen…

  5. Zet je beste beentje voor!
    Fijn dat er rekening met jou gehouden wordt.
    Juist dat is voor mij een reden om niet te sporten.
    Bep. oefeningen zal ik niet kunnen.
    Hometrain nu drie x per week thuis.
    Lekker zwoegen zonder verkeer !
    Fijne zomer

  6. Pingback: Zo simpel is dan geluk #32 | Zo simpel is dan geluk

  7. Pingback: De sportschool, een update | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

