Knagende gevoelens

zeeDe herfst is begonnen en om heel eerlijk te zijn is dat niet mijn favoriete seizoen. Natuurlijk het is prachtig om naar buiten te kijken en de mooie warme herfstkleuren te aanschouwen. Echter zie je ook regelmatig de regen met bakken naar beneden komen. Op zich niet erg overigens, tot je erdoorheen moet, dat vind ik toch altijd wat minder. Ik vind het heerlijk om lekker onder een dekentje op de bank te kruipen met een goed boek en een kop thee. Dat ik continu verkouden en ziek ben vind ik dan toch weer iets minder. Doe mij maar gewoon de lente of zomer, daar word ik een stuk gelukkiger van.

Het grijze en grauwe weer dat de herfst met zich mee brengt laat eigenlijk goed zien hoe ik mij de laatste weken voel. Hoewel dat misschien net even iets neerslachtiger klinkt dan het daadwerkelijk is. Ondanks de verkoudheidjes en keelontstekingen functioneer ik redelijk normaal en ben ik gewoon lekker aan het werk. Af en toe komt er een leuk uitje voorbij of heb ik andere verplichtingen. Veel afleiding, waardoor ik weinig tijd heb om bij dingen stil te staan en me op die momenten eigenlijk gewoon helemaal oké voel.

Wanneer de afleiding wegvalt beginnen mijn gevoelens aan mij te knagen. Vlak na mijn vakantie had ik (via sms) een gesprek met mijn beste vriendin. Het was een behoorlijk zwaar gesprek. Nu hebben we die gezien haar situatie (ongeneeslijk ziek) wel vaker, maar deze keer raakte het me meer dan anders. Eigenlijk kwam het er op neer dat we afscheid namen, niet wetend of zij de operatie de dag erna zou overleven. Een wonder heeft ervoor gezorgd dat het goed is afgelopen, maar de gevoelens die er toen zijn ontstaan blijven in mij rond dwarrelen. Verschillende gevoelens die ik eigenlijk nauwelijks kan benoemen, maar wel zwaar op me drukken. Ervoor zorgen dat er veel aan me voorbijgaat en ik me gewoon niet zo fijn voel als ik even geen afleiding heb.

Omdat ik het moeilijk vind om überhaupt te benoemen wat ik nu precies voel, is het ook heel erg moeilijk om bespreekbaar te maken. Ergens heb ik ook helemaal niet de behoefte om er over te praten. Het is mijn verdriet en ik wil het graag voor mezelf houden. Aan de andere kant zorgt dat er ook wel voor dat ik mij terug ga trekken en me alleen ga voelen.

Een aantal andere situaties helpen daar ook niet echt bij. Situaties waardoor ik me onbedoeld ‘minder’ voel dan een ander. Ik weet dat dit geheel aan mij ligt en puur en alleen mijn verkeerde interpretatie is. Maar het helpt op dit moment niet echt mee om me wat beter te gaan voelen.

Een goede manier voor mij om wel even mijn hart te kunnen luchten is schrijven. Het is voor mij een eerste stap om te benoemen dat het even niet lekker gaat. In eerste instantie wil ik deze gevoelens er gewoon even laten zijn. Vervolgens kan ik hopelijk de gevoelens bespreken en een plekje geven zodat ze wat minder heftig worden en ik ze uiteindelijk wat meer los kan laten. Het zal even tijd nodig hebben, maar ik weet dat het weer helemaal goed gaat komen.

34 gedachtes over “Knagende gevoelens

  1. Goed dat je het van je afschrijft! Heftig dat de dood zo op de loer ligt bij je vriendin, snap dat het erg veel doet! Fijn dat de operatie goed is gegaan.

  2. Schrijven ontwart de kluwen voor jezelf soms hé? Tenminste zo werkt het voor mij, ik ga uit mijn hoofd waar ik anders maar rondjes in blijf draaien.
    Hoop voor jou dat deze eerste aanzet gaat helpen om het wat heldere voor jezelf te krijgen wat je voelt.
    En ja, het seizoen, als je er gevoelig voor bent, werkt ook niet echt mee……….
    Houd je taai.

  3. Het leven bestaat ook uit ups en downs en dat is niet anders. De herfst vind ik ook niks en de winter al helemaal niet. Maar eens wordt het weer voorjaar en dan gaan we weer op naar de zomer. Sinterklaas is weer in het land, altijd fijn,

  4. Ik snap wel dat met deze situatie het herfstige weer je meer raakt. Iets veel minder ernstigs, maar mijn vriend is een maand op vakantie terwijl ik werk, en gisteren voelde ik me ineens eenzaam. Dat heb ik dus nooit. Gewoon een gevoel, dat het weer versterkt (ik wilde niet naar buiten vanwege de regen). En dat gevoel mag er zijn.

  5. Ik heb nooit een situatie meegemaakt die ook maar in de buurt komt van wat jij met die vriendin doormaakt, maar het lijkt me echt ontzettend heftig. Gun jezelf de tijd en houd je taai!

  6. Pingback: De laatste dag van het jaar |

Geef een reactie

