De invloed van pesten

Pesten, het is helaas iets van alle tijden. Laatst las ik dit artikel van Marion en het raakte me ontzettend. Ik heb er gewoon geen woorden voor dat anderen door middel van pesten zo’n grote invloed kunnen hebben op iemand zijn leven. Ook meneer Pannenkoek schreef een artikel over pesten. Het zette mij aan het denken. Zelf ben ik ook gepest, maar ik ben daar sterker uit gekomen. Dat is echt zo. Anderzijds heb ik toch ook wel ervaren de afgelopen jaren dat het gepest worden toch meer invloed op mij heeft gehad dan ik in eerste instantie dacht.

Het begon eigenlijk allemaal op de basisschool. Ik kon wel erg goed leren en hoewel ik daar nooit over opschepte is dat denk toch een punt geweest waarop ze mij konden pakken. Daarnaast was ik altijd eerlijk en kwam voor mijn mening uit. Ook als dit tegen de mening van de rest van de klas in ging. Enerzijds was ik hierin dus heel sterk, maar aan de andere kant zorgde dit er wel voor dat ik gepest wordt. Niet een klein beetje ook. In de heftigste periode heb ik een half jaar lang iedere dag moeten overgeven van de spanningen en al vanaf dat ik een jaar of 7 à 8 was had ik last van hoofdpijn, spanningshoofdpijn.

Uiteindelijk is in groep 8, nadat er een een klasgenoot van mij die door hetzelfde groepje gepest werd van school ging, eindelijk aan de bel getrokken door de juf en is dit groepje ten overstaan van de hele klas op hun gedrag aangesproken. Hierdoor heb ik mijn basisschoolperiode uiteindelijk op een normale manier kunnen afsluiten. Overigens heb k wel gemerkt dat een deel van de klas – een aantal van deze jongens werden later goede vrienden – eigenlijk nooit heeft doorgehad hoe heftige de pesterijen naar mij (en later ook naar dat klasgenootje van mij) waren. Best wel gek, want het gebeurde gewoon midden in de klas. Kun je nagaan hoe iedereen dingen anders beleeft.

Op de middelbare school ging het beter. Ik werd niet gepest, maar hoorde er in de klas ook niet altijd helemaal bij. Dit kwam voor een deel ook door mijzelf. Ik had namelijk een vriendinnengroep met meiden uit andere klassen en trok meer met hen op dan met mijn klas. Daarnaast speelden er ook een aantal heftige dingen (neefje van drie met kanker, beste vriendin die suïcidaal was) die ervoor zorgden dat ik me in mijzelf keerde. Op wat kleine dingetjes na, ben ik echter nooit echt gepest. Ik werd ook niet buitengesloten, maar er echt bij horen deed ik ook niet. Achteraf gezien zijn er ook wel dingen waarbij ik voor het blok werd gezet, maar ik ondervond daar niet zoveel van.

De laatste jaren werden de klassen door elkaar heen gegooid in verband met het kiezen van een profiel. Ik kwam toen in een klas waar ik twee goede vriendinnen kreeg. Dat was heel erg fijn. Ook die jaren verliepen niet helemaal soepel omdat ik ruzie kreeg met mijn vriendengroep, maar al met al heb ik vooral een fijne tijd gehad. Ondanks verschillende gebeurtenissen, zowel privé als op school, heb ik de middelbare school tijd niet als vervelend beschouwd. Toch denk ik wel dat deze dingen een invloed hebben gehad op mijn ontwikkeling.

Tijdens de verschillende studies die ik heb gedaan, ben ik niet meer tegen problemen aan gelopen op dit gebied. Ik ben niet meer gepest of voor het blok gezet. Ik had fijne vriendinnen en hoorde er gewoon helemaal bij. Heel erg fijn.

Zoals ik al vertelde ben ik voor mijn gevoel vooral sterker geworden door de situaties met pesten die ik heb meegemaakt. Het is niet niks geweest, maar het heeft absoluut niet voor een trauma gezorgd. Daar ben ik heel erg blij om.

Toch merk ik dus wel dat het invloed heeft gehad op de persoon die ik ben. Op zich ben ik niet onzeker en heb ik ook geen laag zelfbeeld. Dat heb ik wel gehad overigens en natuurlijk heb ik ook wel mijn onzekerheden, maar niet zodanig dat het mijn leven beïnvloedt. Wat ik wel merk is dat het mijn vriendschappen beïnvloedt. Wanneer een groep vriendinnen mij bijvoorbeeld vergeet mee te vragen heb ik hier (denk ik) sneller moeite mee dan een ander, om even een voorbeeld te noemen. Daarnaast heb ik er ook sneller moeite mee als ik meer energie in een vriendschap steek dan de ander. Bovendien voel ik me sneller buitengesloten. Natuurlijk zijn sommige dingen echt niet oké in een vriendschap, maar ik merk dat ik me bepaalde dingen wel sneller aantrek.

De vriendschappen die verloren zijn gegaan waren uiteindelijk toch wel verloren gegaan, ook als dit geen invloed had gehad. Sommige dingen zijn nu eenmaal gewoon echt onvergeeflijk of werken op gegeven moment niet meer. Toch ben ik wel blij dat ik tot dit inzicht ben gekomen. Nu ik dat weet kan ik hierin aan werken, zodat het mijn vriendschappen nu minder zal beïnvloeden. Ik heb op dit moment zulke fijne vriendinnen en mooie vriendschappen, dat het zonde zou zijn als die door mijn verleden worden beïnvloed.

18 gedachtes over “De invloed van pesten

  1. Mensen met een positief zelfbeeld zullen pesten aan de pesters wijten, die met een negatief zelfbeelx wijten het aan zichzelf. Daarnaast ontstaat een negatief zelfbeeld ook door pesten. Dat kan thuis al begonnen zijn.

  2. Wat naar dat je dit hebt moeten meemaken. Ik ben blij dat je er geen trauma aan hebt overgehouden. Ik kan me wel inbeelden dat dit je toch voor een deel mee bepaalt. Goed dat je er voor je gevoel ook sterker bent door geworden. Maar toch, niemand zou dit mogen meemaken.

  3. Tja, ik denk dat er veel mensen een pest verleden hebben, maar er niet over praten. En ja, dat pesten kan zoveel littekens achterlaten, waar je als volwassenen mee moet dealen.
    Bewustwording van die littekens maakt het vaak wel makkelijker om mee om te gaan, maar het zal af en toe hard werken blijven om er mee om te gaan.

  4. Ik ben spijtig genoeg ook gepest geweest en dat heeft blijvende littekens nagelaten op mijn ziel. Ik ben er sterker uitgekomen en toch denk ik dat ik voor de rest van mijn leven een soort onzekerheid en een minderwaardigheidsgevoel ga meeslepen… Het is en blijft een heel moeilijk gegeven.

  5. Nou ben ik net een aantal jaar ouder dan jij en alhoewel ik ook weigerde meete lopen met de meute deed mijn school niks aan het pesten. Ik hou die dingen nu in de gaten en zie dat er veel meer op gelet wordt. Een vooruitgang voor sterke personen zoals jij, niet doen wat iedereen doet is prachtig!

Geef een reactie

