Stilstaan in de sportschool

SportenHet is alweer in augustus geweest dat ik voor het laatst een update schreef over de sportschool. Ik vertelde toen dat ik netjes een à twee keer in de week naar de sportschool ging. Daarnaast was mijn trainingsprogramma aangepast. Enkele oefeningen werden iets pittiger gemaakt en bovendien kwam er een extra oefening bij. Ik merkte duidelijk een positief effect van het sporten, de oefeningen gingen me elke keer weer een stukje beter af. Inmiddels zijn we alweer behoorlijk wat weken verder en is het dus tijd voor een nieuwe update!

Hoewel de titel anders doet vermoeden, sta ik natuurlijk niet letterlijk stil in de sportschool. Nee, ik ga nog steeds een à twee keer per week naar de sportschool toe en werk dan netjes mijn trainingsprogramma af. Echter merk ik dat het de laatste tijd behoorlijk moeizaam gaat.

Eerst dacht ik nog dat het aan het warme weer lag. Het leek mij logisch dat je dan toch wat minder puf hebt dan normaal. Echter, de warme temperaturen hebben ons alweer even verlaten en nog steeds gaat het sporten me vaak moeizaam af. Ik ben vrij snel kortademig en voel me ook snel trillerig en licht in mijn hoofd (ik eet goed van tevoren). De ene keer is het erger dan de andere keer, maar toch heb ik er regelmatig last van. Uiteindelijk zet ik wel door en maak mijn training netjes af, maar het kost wel erg veel moeite als je je zo voelt.

Daarnaast hebben mijn spieren denk ik een hoogtepunt bereikt. Waar ik in augustus een stapje hoger kon is dat nu absoluut niet haalbaar. Het is elke keer weer een hele inspanning voor mijn spieren om een oefening te doen. Het word niet makkelijker. Heel erg gek, want in principe zou het trainen ervoor moeten zorgen dat het elke keer een stukje makkelijker gaat en ik op gegeven moment weer een stapje verder kan gaan. Ik blijf echter steken op het punt waar ik nu zit. Volgens mij kan ik trainen tot ik erbij neerval, maar kunnen mijn spieren gewoon niet meer dan dit.

Hoewel ik daar ergens wel van baal, is het ook iets waar ik elke keer weer tegenaan loop. Bij chronische pijn en fibromyalgie wordt vaak geadviseerd om ondanks de pijn te blijven bewegen en je spieren te versterken. Echter kom ik altijd op dit punt waarop ik gewoonweg niet verder kom. Op zich is dat niet erg. Het is goed om te blijven trainen en in beweging te blijven en dat ben ik ook zeker van plan. Toch vind ik het ergens wel een beetje gek dat er blijkbaar een punt is wat voor mij het hoogst haalbare is. Ergens is het vreemd.

27 gedachtes over “Stilstaan in de sportschool

  1. Toch erg goed dat je blijft trainen en bewegen. Wat betreft de titel, die is voor mij wel van toepassing, aangezien ik al tijden niets aan sport heb gedaan. Ik wil het zeker, als de rust is wedergekeerd weer gaan oppakken. We willen een loopband aanschaffen voor op zolder en wil weer de oefeningen via youtube gaan doen die ik deed.

  2. Knap dat je het vol blijft houden!Ik doe zelf ook te weinig aan sport.probeer thuis wel oefeningen te blijven doen.Ik deed het een tijdje wel,maar ging dan vaak evengoed niet heen,dus ben ik daar mee gestopt

  3. Herkenbaar. Ik heb mij er dus bij neergelegd dat 5 km rennen alleen mogelijk is met tweemaal een stukje wandelen.. De dagen dat het wel lukt zijn mooi meegenomen maar verder.. Weet ik eigenlijk dat er geen progressie meer in zit.

  4. Hoelang train je al met hetzelfde schema? Want het is namelijk heel logisch dat je naar verloop van tijd niet meer sterker wordt van dezelfde oefeningen! Ik kan natuurlijk niet zo beoordelen of het daaraan ligt maar dit zou ik sowieso wel even na laten kijken.. Heel vervelend dat het zo moeizaam gaat!

  5. Heel herkenbaar! Mijn spieren lijken ook altijd snel een grens te bereiken. Mijn vriend noemt me altijd lacherig “slappedepoepie”, maar het is niet altijd leuk als je hele dagelijkse dingen (iets optillen, iets openmaken) niet kunt doen omdat je spieren te zwak zijn. Of op de ijsbaan wordt ingehaald door mensen die een waardeloze schaatstechniek hebben maar blijkbaar veel sterker zijn. Desondanks blijf ik toch sporten, ik heb me er maar bij neergelegd dat ik nooit sterk zal worden. Sporten is ook gezond als je er niet zo goed in bent 🙂

Geef een reactie

