Girlboss? Niks voor mij!

girlbossHet is een term die ik veelvuldig voorbij zie komen: girlboss. Volgens mij is er geen eenduidige definitie voor deze term. Als ik het goed begrijp is een girlboss een vrouw die haar dromen najaagt. Een dame die hard werkt om haar doelen te verwezenlijken. Het is een vrouw die zichzelf goed kent, weet wat ze wil en daar helemaal voor gaat. Het klinkt voor mij eigenlijk als een vrouw met veel ambitie.

Om eerlijk te zijn snap ik daarom niet zo goed dat er nu ineens een term aan moet hangen. Zelf word ik eerder een beetje kriebelig van dit soort dingen. Ook termen als self-improvement spreken mij niet erg aan. Niet zozeer omdat ik het niet belangrijk vind om mij zelf te ontwikkelen. Maar waarom al die termen? Zelfontwikkeling is toch ook een prima woord?

Terug naar de girlboss. Om een lang verhaal kort te maken ben ik absoluut geen girlboss. Hoewel ik het enerzijds belangrijk vind om mezelf te ontwikkelen, ben ik anderzijds tevreden met de persoon die ik nu ben. Ik probeer altijd het best uit mezelf te halen, maar daarmee is het voor mij ook goed genoeg. Elke dag leer ik weer dingen bij, maar ik ben hier niet heel erg actief mee bezig.

Wat werk betreft heb ik ook weinig ambitie. Ik ben tevreden met het werk dat ik nu doe. Hoewel de uitdaging op den duur weg zal zijn, beleef ik plezier aan mijn werk. Ik verdien er geld mee om mijn rekeningen te kunnen betalen en daarmee is het voor mij prima. Of ik dit werk mijn hele leven wil blijven doen? Dat weet ik niet. Ik wacht echter rustig af wat er op mijn pad komt. Voor nu ben ik gelukkig met wat ik doe en dat is het belangrijkst.

Het belangrijkste doel in mijn leven is om ervan te genieten. Het najagen van mijn droombaan is voor mij niet nodig. Mijn droombaan is niet haalbaar qua gezondheid. Hoe hard ik er ook mijn best voor heb gedaan, het is niet gelukt. Het stellen van doelen voor mezelf doe ik eigenlijk ook niet snel. Op een of andere manier zit het niet (meer) in mij. Ik heb inmiddels geleerd tevreden te zijn met wat ik heb en dat ben ik ook. Op de langere termijn heb ik wel wat wensen (onder andere op mezelf gaan wonen, zoals mijn trouwe lezers inmiddels wel weten), maar daar ben ik op dit moment ook niet heel actief mee bezig.

Misschien zou ik in sommige opzichten wel eens een schop onder mijn kont nodig hebben. Het kan natuurlijk absoluut geen kwaad om eens wat actiever met bepaalde doelen en wensen aan de slag te gaan. Aan de andere kant vind ik het ook prettig om gewoon van dag tot dag te kijken. Om op een goede dag het beste uit mezelf te halen, maar op een slechte dag mezelf ook de ruimte te geven die ik nodig heb.

Een girlboss, nee, dat zal ik nooit worden.

(Voor de bloggers die de term wel graag gebruiken, ik vind jullie evengoed lief hoor.)

30 gedachtes over “Girlboss? Niks voor mij!

  1. Nee, absoluut geen schop onder je kont nodig.
    ‘Girlboss’, of nog erger ‘manwijf’ of ‘vrouw met ballen’, ik word misselijk van die termen. Ik heb mijn ambitie altijd gericht op gelukkig zijn, in plaats van carrière maken en bovenop de ladder te gaan staan. Ons leven is kort, als die ‘girlbosses’ ooit komen te sterven en terugkijken op hun leven vraag ik me af of ze ook niet liever geleefd hadden dan carrière gemaakt…

  2. Al die ‘mooie’ Amerikaanse termen vind ik alleen maar populistisch en ze leggen vooral verkeerde druk op mensen. Oppervlakkige lege kreten vind ik het. Zoals jij in het leven staat lijkt me juist heel gezond, al heb je qua energie waarschijnlijk op dit vlak niet alle keuze. Er is niks mis met dromen proberen te verwezelijken, zolang het maar is wat je graag doet, kunt en wilt… Voor de één is dat een eigen zaak, voor de ander is dat voor de kinderen zorgen. En alles daartussenin. Wat Thomas hierbiven zegt ga ik helemaal in mee. Op wat voor leven wil je terugkijken als jouw leven klaar is? Dank voor je mooie waarheid ❤

  3. Ik heb ook niets met die termen en het nastreven van ambities, tja dat heeft voor mij ook niet altijd goed uitgepakt helaas. In de nieuwe baan die ik zoek moet er balans zijn en als dat iets is wat mij voldoening geeft dan is het goed. Al dat streven, daar wordt niemand gelukkig van! En wensen hebben is altijd goed!

  4. Ik vind dit wel herkenbaar. Ik heb zelf ook niet zoveel met doelen stellen voor mezelf. Ik bekijk alles zoals jij, dag per dag. Ik denk ook niet zo na over de dingen. Ik laat het meer allemaal op me af komen. Ieder zijn ding, toch? Ik vind het mooi dat sommige mensen zo gericht kunnen bezig zijn met wat ze willen bereiken, en hoe ze in het leven staan helemaal uitdenken. Maar evengoed prima als jij dat niet nodig vindt (ik ben dus ook zo).

  5. Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van het woord gehoord! (Zal wel aan mij liggen), ik heb sowieso een hekel aan veel modewoorden die te pas en te onpas gebruikt en misbruikt worden: me-time, pluskind…pfff, je zal maar zo genoemd worden.
    Maar ik wijk af, ik begrijp wat je wil zeggen en vind het knap dat je gelukkig bent met wie je bent en wat je doet, dat is de basis van gelukkig zijn denk ik!

  6. Voor mij is een girlboss net iemand die gewoon doet wat ze zelf wil. Dus voor mij ben jij een girlboss 😉 hihi. Net omdat je niet heel ambitieus bent. En daar ook gewoon voor uitkomt. Dat vraagt toch ook ballen? Zeker in deze maatschappij waarbij je altijd maar vooruit moet.

  7. Ik volg je helemaal! Er zijn een paar bloggers die ik volg en die ik best wel tof vind, en die doen waar ze blij van worden – geweldig, maar van mij hoeven ze zich daarom niet meteen een meisjebaas te noemen. Vijf jaar geleden was je, in hun geval, nog ‘entrepeneur’. Twee jaar geleden was ‘influencer’ het modewoord, en nu ben je dus een meisjebaas als je blogt of vlogt en ambities hebt. Wat die bloggers niet minder tof maakt, maar ik merk wel dat ik hun posts daarover oversla – terwijl het bij mij nog steeds kriebelt om ooit iets creatiefs (ik weet het, lekker vaag) met mijn blog uit de grond te stampen, en ik het dus eigenlijk ontzettend interessant vind hoe anderen dat doen. Maar zodra er dan dat woord bij komt, laaaaaat maar! Hoeft al niet meer …

  8. Ik heb er ook nog nooit van gehoord! Die term klinkt mij nogal bazig in de oren 😉 Ik weet niet of ik het als iets positiefs of als iets negatiefs moet opvatten… Is een girlboss een vrouw die écht iets wil betekenen of iemand die koste wat kost status en geld wil?

    Ik ben hoe dan ook tegenstander van verengelsing van de Nederlandse taal 😉

  9. Ha, gelukkig vind je me nog lief! En ik snap het wel hoor, dat sommige mensen niets met die termen hebben. Ik vind ze vooral leuk en fijn werken omdat je er, naar mijn idee in ieder geval, je eigen definitie aan kunt geven en daardoor moedig je jezelf ook aan om meer aan jezelf te werken!

  10. Ik had er nog nooit van gehoord! Maar ik moet zeggen dat ik hem niet persé gekoppeld zie aan ambitie. Want je kan ook je dromen najagen en er voor gaan, zonder dat iets werk gerelateerd is. Soms heb ik het idee dat mensen dát juist vergeten. Dat je weet wat je wil en daar voor gaat. Want als dat het is, herken ik mezelf er juist wel in. Ik ben zeker iemand die weet wat die wil in het leven. Dat wil niet zeggen dat ik een einddoel heb om iets te bereiken. Maar ik ben daardoor iemand die met gemak ‘nee’ kan zeggen, mezelf niet weg cijfert en ook nog steeds plezier uit mijn werk kan halen, ondanks dat ik 3 dagen ben gaan werken i.p.v. 4. En mijn passie reizen nog steeds goed kan combineren met het ouderschap, al denken veel mensen dat het backpacken stopt als je eenmaal kinderen krijgt. Dus ja, dan ben ik er zeker één 🙂

  11. Zeg nooit nooit. Misschien kom je nog een keer achter een passie waardoor je ineens ook een gedreven girlboss (vrouwbaas?) wordt. Maar goed, uiteindelijk gaat het er om dat je doet waar je gelukkig van wordt, en volgens mij zit dat bij jou wel snor.

Geef een reactie

