Lezen | Citadel, Dinsdag is voorbij en De boekendief

BoekenDe afgelopen tijd heb ik weer erg veel gelezen. Zowel ‘echte’ boeken als e-books kwamen voorbij. Met name tijdens een vakantie vind ik het wel erg fijn dat er e-readers bestaan. Hoewel ik dus heel wat boeken gelezen heb, vergeet ik elke keer om er ook over te bloggen. (Misschien komt dat wel omdat ik niet zo goed ben ik het schrijven van recensies.) Alle boeken die ik lees bespreken is eigenlijk niet haalbaar. Toch wil ik de mooiste boeken die ik heb gelezen er wel even uitlichten.

Citadel – Kate Mosse

De boeken van Kate Mosse zijn boeken waar ik altijd erg blij van word. Spanning en geschiedenis zijn met elkaar verweven in haar boeken. In dit derde boek van haar Languedoc-trilogie komen twee verhaallijnen naar voren. De eerste verhaallijn vertelt het verhaal van jongedame Sandrine Vidal een verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Samen met een groep andere vrouwen, waaronder haar zus, probeert zij het de Duitsers zo moeilijk mogelijk te maken. Hierbij komen ze al snel in aanraking met Authié die op zoek is naar een eeuwenoude codex.

Hier komt ook meteen de tweede verhaallijn naar voren. Het verhaal van de jonge monnik Arinius dat zich honderden jaren geleden afspeelt. Deze monnik zet alles op alles om de codex te verbergen voor zijn vijanden. De zoektocht naar de codex staat uiteindelijk centraal in dit boek. Het is mooi om te zien hoe historie wordt verweven met heel erg veel spanning. Ik denk dat zowel mensen die van historische romans houden, als mensen die van thrillers houden ontzettend van dit boek kunnen genieten.

Dinsdag is voorbij – Nicci French

Ja, ik ben fan van de boeken van Nicci French. De boeken zijn spannend en zitten vaak goed in elkaar. Het boek begint meteen spannend. Door een maatschappelijk werkster wordt een lijk aan getroffen in het huis van een vrouw met ernstige psychische problemen. Deze vrouw slaat wartaal uit en daarom roept Inspecteur Karlsson, die het onderzoek leidt, al snel de hulp in van psychotherapeute Frieda Klein. Al gauw wordt duidelijk dat de overleden man een gestolen identiteit had en dus geen onschuldig slachtoffer blijkt te zijn. Stapje voor stapje komt Frieda steeds dichter bij de oplossing.

Zelf houd ik enorm van thrillers en sprak dit boek mij dan ook heel erg aan. Naast de spanning in het boek is er zeker ook aandacht voor de gevoelens en emoties van de personages. Hierdoor komen de personages echt tot leven. Eenzaamheid is een emotie die in dit boek bij verschillende personages naar voren komt. Eigenlijk zou dit boek naast literaire thriller ook heel goed een psychologische thriller kunnen noemen.

De boekendief – Markus Zusak

De boekendief is een boek dat vanuit een wel heel bijzonder perspectief is geschreven. Het verhaal speelt zich af in Duitsland vlak voor de Tweede Wereldoorlog en wordt verteld vanuit het oogpunt van De Dood. De hoofdpersoon in dit boek is Liesel Meminger die met haar moederen broertje op de vlucht is. Helaas overleeft haar broertje het niet en komt Liesel al snel ik contact met De Dood. Het levensverhaal van Liesel, die door haar moeder wordt achtergelaten in een pleeggezin, wordt verteld. Ze ontdekt te midden van de oorlog hoe fijn het is om te lezen en brengt veel tijd door in de bibliotheek van de burgemeestersvrouw.

Het verhaal is erg aangrijpend. Zeker doordat het verhaal vanuit de ogen van De Dood wordt verteld, wordt duidelijk wat voor ellende zich heeft afgespeeld tijdens de oorlog. Het boek was echt prachtig om te lezen. Het is mooi om te zien dat lezen Liesel een houvast biedt in de heftige tijd die ze doormaakt. Het is een boek dat mij zeker zal bijblijven.

10 gedachtes over “Lezen | Citadel, Dinsdag is voorbij en De boekendief

  1. ‘Dinsdag is voorbij’, die maakt deel uit van een serie… alle weekdagen, allemaal met Frieda Klein. Ik heb ze verslonden! ‘De Boekendief’ staat hier ook klaar op de e-reader, maar vandaag lees ik nu eindelijk toch eerst ‘Ik ben Pelgrim’ uit!

Geef een reactie

