Tijd voor jezelf

duinenVolgens mij herkennen we het allemaal wel. Je hebt het druk, druk, druk en vergeet daarbij om om jezelf te denken. Op je werk wil je zo goed mogelijk presteren en dus zet je je voor de volle honderd procent in. Je familie wil  je zo goed mogelijk steunen, waardoor je vanzelfsprekend regelmatig op bezoek gaat bij je zieke oma. Daarnaast vind je het erg gezellig om je vrienden te zien en leuke dingen met hen te beleven. Overal zeg je ‘ja’ op, je wilt de mensen om je heen immers niet teleurstellen.

Echter vergeet je hierbij een heel belangrijk persoon, namelijk jezelf.

Op zich zal dit niet meteen een probleem opleveren. Het is alleen maar mooi om aan anderen te denken en voor de mensen om je heen klaar te staan. Je moet jezelf hierbij alleen niet uit het oog verliezen. Immers, voor je het weet loop je jezelf voorbij, of dit nu mentaal of fysiek is.

De laatste weken merk ik dat ik net even wat meer aan mezelf moet denken. Mijn lichaam fluit me terug. Naast de ‘normale’ klachten (die eigenlijk helemaal niet zo normaal zijn, maar chronische klachten wennen uiteindelijk toch een soort van) ontstaan er allemaal andere klachten die duidelijk aangeven dat ik mezelf aan het overbelasten ben. Hoewel ik geneigd ben daar niet teveel aandacht aan te besteden, moet ik hier toch echt iets mee. Het is tijd om weer even wat gas terug te nemen en goed om mezelf te denken. Hoe ik dat doe?

Rust

Het is voor mij sowieso belangrijk om regelmatig rust te nemen. Een goede balans tussen inspanning en ontspanning zorgt ervoor dat ik enigszins normaal kan functioneren. Na een dag werken, doe ik standaard helemaal niks meer, om mijn lichaam de nodige rust te geven. Soms kruip ik wel achter mijn laptop om bijvoorbeeld wat te bloggen. Nu ik merk dat mijn lichaam meer rust nodig heeft zijn dit dingen die ik ook achterwege laat. Daarnaast probeer ik ook in de weekenden mijn lichaam zoveel mogelijk rust te geven. Op dit moment heb ik met name last van mijn nek, schouders en handen. Voor een deel komt dit zeker ook doordat ik op mijn werk (zo goed als) de hele dag achter de computer zit. Dit probeer ik thuis dan ook zo min mogelijk te doen, zodat de overbelasting in dit opzicht af gaat nemen.

Vaker ‘nee’ zeggen

Het is moeilijk, heel erg moeilijk, ‘nee’ zeggen. Velen voelen zich schuldig wanneer ze nee moeten zeggen tegen familie of vrienden. Zelf vind ik het ook altijd lastig. Ik ben snel geneigd om ja te zeggen wanneer mij iets gevraagd wordt. Natuurlijk wil ik een paar uurtjes op mijn nichtje passen. Ja, het lijkt mij maar al te gezellig om met mijn vriendinnen uiteten te gaan. Echter, hoe moeilijk het ook is, soms moet je echt even om jezelf denken. Zónder je schuldig te voelen. Wanneer de ander het beste met je voor heeft zal diegene zeker begrijpen dat je even een stapje terug moet doen en nee zegt.

Ontspanning

Hoewel ontspanning en rust heel erg op elkaar lijken, is het voor mij toch verschillend. Zo kan een heerlijke wandeling (het liefst natuurlijk in de zon) heel erg ontspannend werken, terwijl je je toch fysiek inspant en je lichaam dus geen rust geeft. Wanneer ik even naar mezelf kijk kan bloggen heel ontspannend werken voor mij. Wanneer mijn lichaam echter even niet meewerkt, kan ik beter wat minder bloggen en bijvoorbeeld ontspanning vinden in het lezen van een boek of het kijken van een leuk programma op tv. Op deze manier probeer ik enerzijds mijn lichaam de nodige rust te geven en daarbij ook lekker te ontspannen. Dat werk op zo’n moment het beste en hiermee voorkom ik dat mijn klachten erger worden. Ik hoop dan ook dat ik mezelf de komende weken stapje voor stapje weer wat beter ga voelen. Daar ga ik voor.

Denk jij goed om jezelf?

13 gedachtes over “Tijd voor jezelf

  1. Het toeval wil dat ik net een logje met een soortgelijke boodschap heb geplaatst.
    Als we zelf niet willen ten onder gaan, moeten we inderdaad af en toe ook eens aan onszelf denken, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn.
    Veel sterkte !

  2. Ik neem regelmatig enkele uurtjes voor mezelf.
    Mijn hoofd even leegmaken. De werkdruk doorbreken. Mijn gedachten ergens anders op focussen.
    Zo belangrijk…

  3. Het blijft een eeuwig zoeken naar een stabiele balans ……….. ook ik heb hem nog niet gevonden. Ik moet ook mezelf regelmatig terug fluiten. Nee zeggen kan ik best, maar dan alleen tegen dingen die ik niet leuk vind. Maar mijn probleem is dat er zoveel dingen zijn die ik wel leuk vind en dat ik daar dan ook elke keer weer voor gevraagd word.
    Dus ja, een heel herkenbaar probleem en nee, ik vind zorgen voor mezelf ook heel erg lastig.

  4. Poeh, herkenbaar hoor! Ik merk het nu ook: als ik het druk heb met school, merk ik al snel dat ik mezelf aan het voorbijlopen ben en dan moet ik echt even wat meer rust pakken en mijn eigen verwachtingen over wat ik allemaal zou moeten doen bijschroeven.

  5. Ik ben al bijna 3 jaar thuis en zou dus veel tijd voor mezelf moeten hebben. Maar ik ben een moederkloek met vijf zonen en al zijn ze volwassen, ze hebben me voor van alles en nog wat nodig …

  6. Pingback: Mijn hoofd en ik |

Geef een reactie

