Mijn hoofd en ik

Mijn hoofd en ik”  is een van de meest recente boeken die ik heb gelezen. Het boek is geschreven door Noortje Russel een dame die aan migraine lijdt. Eigenlijk kwam ik dit boek puur per toeval tegen in de winkel en gezien mijn eigen ervaringen met hoofdpijn en migraine besloot ik het te kopen en lezen. Het is een positief boek waarin de verhalen van verschillende migrainepatiënten aan bod komen. Daarnaast komen er ook professionals aan het woord. In het boek wordt informatie afgewisseld met persoonlijke verhalen, waardoor het erg fijn leest en bovendien erg interessant is.

Laatst was ik bij de fysiotherapeut en vroeg zij mij hoe vaak ik last had van hoofdpijn. ‘Elke dag’ zei ik en ineens was daar de confrontatie.

Als kind had ik al heel erg veel last van hoofdpijn. Er is toen zelfs eens een CT scan gemaakt en een EEG gedaan, maar dat leverde geen resultaat op. Gelukkig, maar ergens ook wel vervelend dat de hoofdpijn niet viel te verklaren.

In de loop der jaren is mijn hoofdpijn eigenlijk alleen maar erger geworden. Al jaren heb ik dag in dag uit hoofdpijn. Vaak licht aanwezig, op de achtergrond, waardoor ik redelijk kan functioneren. Soms is de hoofdpijn wat heftiger. Met name na een dag werken kan ik behoorlijke hoofdpijn hebben.

Sinds een aantal jaar heb ik ook echte migraine aanvallen. De ene keer kan ik ze redelijk te lijf gaan met migraine medicatie, de andere keer moet ik echt mijn bed in en hang ik kotsend boven de wc.

Omdat de hoofdpijn al zo lang in mijn leven is, was ik het eigenlijk gaan beschouwen als iets wat erbij hoort. Het boek “Mijn hoofd en ik” opende echter mijn ogen. Migraine en het lijden aan hoofdpijn is een ‘ziekte’ op zich. Een ziekte die je leven behoorlijk kan beïnvloeden.

Op zich veranderd dit voor mij niet heel erg veel. Maar ik ben me er weer even bewust van dat ik ook hiervoor regelmatig tijd voor mezelf moet nemen. Daarnaast stonden er in het boek ook een aantal tips om beter met migraine om te kunnen gaan. Dat is fijn, want ook deze tips kan ik zelf gaan toepassen.

Het is niet altijd makkelijk om zoveel hoofdpijn te hebben. Echter, kan ik er gelukkig wel goed mee omgaan. Juist omdat ik er al zo lang last van heb, kan ik denk ik redelijk functioneren met gewone hoofdpijn. Wordt de hoofdpijn te heftig, dan kan ik niet zoveel meer en moet ik echt mijn rust pakken. De echte migraine aanvallen zijn behoorlijk heftig. Bij mij worden die vaak getriggerd door het té druk te hebben (voor mijn doen), maar ook door bijvoorbeeld hard geluid of fel licht (bij concerten bijvoorbeeld). Bovendien heb ik voor of tijdens mijn menstruatie standaard migraine.

Waar sommigen al snel dingen laten uit de angst migraine te krijgen, werkt het voor mij niet zo. Ik vind het veel te belangrijk om te kunnen genieten in het leven. Een leuk concert zal ik dan ook niet laten schieten uit angst voor migraine. Krijg ik de volgende dag inderdaad een aanval, dan is daar maar zo. Soms gaat het echter ook redelijk goed en valt de hoofdpijn na afloop van zo’n concert reuze mee.

Natuurlijk is het soms best een dingetje en is het heus niet fijn om zoveel hoofdpijn te hebben. Maar het weerhoudt mij er absoluut niet van om gelukkig te zijn en te genieten van het leven.

18 gedachtes over “Mijn hoofd en ik

  1. Wat naar! Ook al hoort het bij je, het is niks leuk!
    Toen ik 19 was begon het bij mij. Bijna elke dag en vaak zo heftig dat ik alleen nog maar in bed kon liggen. Scans, het hele circus wat jij beschrijft, diëten etc, maar het bracht niets aan het licht en loste niets op. Na 25 jaar gaat het beter. Ik ga nog steeds de deur niet uit zonder pijnstillers op zak, maar er zijn soms weken dat ik ze bijna vergeten zou.
    Nu eens in de maand een week. Verder gaat het redelijk als ik me rustig houd.
    Ooit besloot ik me niet meer te laten regeren door pijn en sindsdien gaat het beter.
    Ik wens je een minder hoofdpijnvolle toekomst toe!

  2. Migraine is zo zwaar. Bij mij bleek het vooral gebonden aan de pil, sinds ik daarmee gestopt ben is de migraine verdwenen en daar ben ik zo blij om! Gewone hoofdpijn heb ik jammer genoeg ook nog vaak. Ik maak me er wel zorgen om…

  3. Zo vervelend, schoondochter beleeft momenteel hetzelfde verhaal, griezelig gelijkend!
    Ze heeft nu afspraak met een neuroloog.
    Jongste had ook altijd hoofdpijn, bij hem lag het ook aan zijn sinussen. Sinds hij bij een neus-keel en oorarts geweest is, is het over!
    Ik hoop dat je snel een oplossing vindt! X

  4. Jou verhaal ken ik van een vriendin van mij. Ook zij heeft elke dag hoofdpijn en er is een tijd geweest dat ze soms wel 2x per week een zware migraine aanval had. Ze heeft ongeveer elke behandeling die er is gedaan en gewoon niets helpt.
    Ook zij functioneert er gewoon mee, dat doet ze al vanaf haar 7e, maar makkelijk is het niet altijd.

  5. Grappig hoe ik soms pas besef dat ik hoofdpijn heb als ik erover begin te lezen. Ik heb gelukkig niet elke dag hoofdpijn, maar wel te vaak. Dat komt volgens mij omdat ik vaak niet ontspannen slaap, want er is een duidelijke correlatie tussen hoofdpijn en een onrustige nacht door stress. Totaal anders dan migraine dus, maar ontspannen gaan slapen zou je misschien wel (deels) van je “basishoofdpijn” af kunnen helpen? Wat ik doe als ik denk dat er een slechte nacht aankomt is op mijn rug gaan liggen en bij elke uitademing de spieren in mijn schouders, nek en gezicht zo veel mogelijk laten ontspannen. Dat heb ik zelf bedacht, maar op die manier val ik snel en ontspannen in slaap en word ik meestal fris wakker, dus wellicht de moeite waard om eens een paar nachten te proberen!

    • Bij mij is het denk ik ook voor een groot deel spanningshoofdpijn. Mijn spieren zijn door mijn hypermobiliteit ook heel erg gespannen en ik word ook vaak wakker met hoofdpijn, maar dan juist als ik heel diep heb geslapen. Ik ga je tip zeker eens proberen, dank je wel!

  6. Mijn vriend heeft heel geregeld last van hoofdpijn, de migraine hebben we tot een minimum kunnen terugbrengen met een vast ritme, gezond eten et cetera. Dus ik ga hem de tip van het boek doorgeven.

  7. Ik heb het jaren gehad… migraine, migraine-aanvallen, constant hoofdpijn. Op momenten zelfs zo ondraaglijk dat ik een nieuw ‘hoofd’ wou.
    Sinds jaren heb ik een spiraal (hormonale migraine) en ik heb nog wel eens last van hoofdpijn, maar véél minder… voor mij is het spiraal een bevrijding!

Geef een reactie

