Sportschool frustraties

SportenWie mijn blog langer volgt weet dat ik regelmatig naar de sportschool probeer te gaan. Het is zo belangrijk om in beweging te blijven wanneer je chronische pijn hebt en bovendien is het voor mij belangrijk mijn spieren te trainen zodat die mijn hypermobiliteit kunnen opvangen. Braaf ga ik dus minstens een keer per week naar de sportschool en probeer het liefst ook een tweede keer. Samen met een uur yoga in de week is dit het maximale wat haalbaar is. Eerder schreef ik al eens dat ik het gevoel heb stil te staan wat het trainen van mijn spieren betreft. Dat gevoel is er nog steeds en er komen eigenlijk steeds meer frustraties bij.

Overbelast

Om te beginnen raak ik gewoon heel erg snel overbelast. Zeker mijn knie heeft het vaak zwaar te verduren. Zodra ik probeer heel langzaamaan op te bouwen gaat het eigenlijk al snel mis. Op zich kan ik door de pijn heen trainen in eerste instantie – zoals ze adviseren in revalidatiecentra – maar uiteindelijk kom ik toch op een punt dat het te pijnlijk is en dat ik nauwelijks nog kan lopen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, dus moet ik op dat moment mijn knie rust geven en wat trainen betreft na voldoende rust weer opnieuw beginnen. Het is een cirkel waar ik elke keer weer in terecht kom.

Hoofdpijn

Daarnaast zorgt het sporten de laatste tijd steeds vaker voor hoofdpijn. Heb ik ’s ochtend gesport, dan heb ik de rest van de dag hoofdpijn en meestal ook zo heftig dat ik de rest van de dag niks meer kan. Ik let heel erg goed op mijn houding en probeer mijn nek zo min mogelijk te belasten, maar toch blijf ik hier tegenaan lopen. Ook de dag erna wordt ik wakker met hoofdpijn en zijn mijn nek en schouders verkrampt. Niet helemaal wat je hoopt na een uurtje sporten.

Chronische pijn

Bovendien heb ik na het sporten ook veel ‘gewone’ pijn (zoals ik mijn chronische pijn altijd noem). Op zich kan ik deze pijn inmiddels wel goed dragen, maar het betekent wel dat ik helemaal niks meer aan mijn dag heb. Wanneer ik dus twee dagen in de week sport, zijn er twee dagen in de week dat mijn dag alleen draait om het sporten en ik verder niets meer aan mijn dag hebt. Dat vind ik soms toch best wel lastig en ik merk dat ik daardoor sneller geneigd ben het sporten terug te schakelen naar maximaal een keer per week.

Vroeger was ik altijd erg sportief en ik vind het soms dan ook erg frustrerend dat het sporten maar niet wil lukken. Ik doe het braaf, maar het wordt wel steeds moeilijk om mezelf te motiveren om naar de sportschool te gaan. Mijn spieren versterken lukt echt maar tot op zekere hoogte, hoe hard ik ook mijn best doe. Natuurlijk probeer ik vol te houden, het is zo belangrijk voor mijn lichaam, maar nee, het wordt er zeker niet leuker op. Heb je een tip? Laat het vooral weten! Het liefst zou ik namelijk het plezier in het sporten op zijn minst weer een klein beetje terugkrijgen.

 

Advertenties

33 gedachtes over “Sportschool frustraties

  1. Dat klinkt niet goed. Ik ben al een hele tijd geleden gestopt met sporten, mijn lijf voelde gewoon dagen niet goed na het sporten. Tegenwoordig heb ik alleen nog 1 uur yoga per week (en ook dat voel ik soms nog enkele dagen) en probeer ik een paar keer per week kort te wandelen. Eigenlijk voelt het lijf het fijnst als ik helemaal niet beweeg maar ik begrijp dat dat ook niet goed is.

  2. Ik snap je frustratie wel, sterkte. Ik zou zeggen dat je het gewoon op jouw tempo moet doen. Maar ik begrijp zeker dat het zwaar frustrerend is. Ik denk dat ik net hetzelfde zou reageren. Sterke ermee ❤

  3. Frustrerend hoor, vooral omdat je zo graag wilt.
    Misschien inderdaad gewoon alleen maar yoga en wandelen ………. weet het ook verder niet zo goed.
    En een sportfysiotherapeut? Al denk ik dat je daar wel eens geweest ben.

  4. Mijn belangrijkste tips is om los te laten dat het leuk moet zijn… Dat klink misschien irritant, maar sporten is goed voor je. Is het ook nog leuk? Dan is dat mooi meegenomen. Is het niet leuk? Tsja, dan is het gewoon even doorzetten.

    Zelf ga ik dagelijks hardlopen, waar ik zelden zin in heb. En leuk is het ook niet perse. Maar ik weet wel dat ik me daarna beter voel en dat het goed is voor de gezondheid.

    • Wat vervelend voor je. Ik dacht ook als eerste aan een fysiotherapeut voor tips. Of misschien vaker yoga doen? Bij yoga is het belangrijk om te luisteren naar je lijf en niet meer te doen dan goed voor je voelt. Deze gedachte kan je ook bij het sporten en (en ook in je leven) proberen toe te passen. Meer wandelen kan ook goed voor je zijn.

  5. Been there , done that! Toen mijn kinesist in den beginnen zei dat ik harder op die fiets moest trappen, hield ik het voor bekeken. Geen sport of trainingen meer. Maar mijn energie gebruiken voor dingen waar ik voldoening uit putte, zoals gewoon een beetje mijn huishouden doen, of een wandeling in stad gaan doen. Misschien kan je gewoon thuis een hometrainer hebben, dat kan je op elk moment van de dag een paar minuutjes doen. Er zijn nog leuke dingen buiten sport. Maar ik snap dat het hard is om iets wat je graag deed, niet meer te doen. Sterkte ermee!

  6. Oh dat is jammer… dat je zoveel last ondervind na het sporten. Misschien een andere sport zoeken… wandelen bv? Kan je op je eigen tempo doen en is misschien minder belastend voor je lichaam?

  7. Het klinkt niet alsof het twee keer per week sporten je echt verder helpt… Ik zou proberen om de balans te vinden waarbij je juist het meeste aan je week hebt. Minder vaak en/of minder intensief bewegen zodat je niet of minimaal achteruit gaat, maar ook zo min mogelijk dagen kwijtraakt aan je slecht voelen na het sporten.

Helemaal leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.