Groepslessen werken motiverend

YogaHelaas, de sportschool waar ik altijd heen ging om te fitnessen is in het begin van de coronaperiode failliet gegaan. Dat betekende dat ik op zoek moest gaan naar iets nieuws. Vanwege mijn hypermobiliteit en de chronische pijnklachten die daarbij komen kijken is het namelijk wel van belang om in beweging te blijven en mijn spieren te trainen. De warme zomer heb ik wel even afgewacht, maar inmiddels heb ik een fijne sportschool gevonden en zijn gelukkig ook mijn yogalessen weer gestart. De conclusie die ik nu al kan trekken: groepslessen werken motiverend.

Bodypump: pump it up!

De sportschool waar ik nu train heeft eigenlijk alleen maar groepslessen, maar wel een groot aanbod daarin. Nu ben ik iemand die dan heel erg enthousiast kan raken, teveel lessen gaat volgen en dan dus vervolgens meteen met overbelaste gewrichten weer thuis komt te zitten. Niet verstandig. Daarom heb ik besloten om mij nu eerst te focussen op een les die ik samen met mijn collega volg: bodypump.

Elke zondagochtend sta ik tegenwoordig om negen uur ’s ochtends in de sportschool met gewichten te zwaaien. Ja, je hoort het goed, zondagochtend om negen uur. Jullie mogen trots op me zijn. Het fijne aan bodypump is dat het op muziek is, daar word ik altijd erg blij van. Je kan het echter wel geheel op je eigen niveau doen, desnoods doe je de oefeningen zonder gewichten. Bovendien train je alle spieren én je conditie, dus is het goed voor je gehele lichaam. Echt perfect voor mij. De groep verschilt elke week, maar er zijn toch een aantal vaste gezichten. Hoewel je zelf kan kiezen welke lessen je volgt en dus zeker niet verplicht bent om altijd dezelfde les te volgen, motiveert zo’n groepsles mij toch heel erg om te gaan sporten. Dat heb ik met individueel gaan sporten een stuk minder. Helemaal blij dus word ik van de bodypump les.

Ontspannen tijdens yoga?

Aan yoga doe ik al heel wat jaar. We hebben een vaste groep waarmee we iedere dinsdagavond lekker even een uur met ons lichaam en geest bezig zijn. Voorheen dronken we daarna met wie wilde ook nog een kop thee, maar dat zit er nu even niet in. Doordat we zo’n fijne groep hebben vind ik het altijd erg gezellig om naar de yoga te gaan. Bovendien is het hier wel de bedoeling dat je je afmeldt als je niet komt. Dat motiveert mij extra om toch naar de les te gaan. Ook na bijvoorbeeld een drukke dag op het werk. Ik merk ook dat het me uiteindelijk altijd erg goed doet, zelfs al ik eigenlijk een keer niet zoveel zin had. Voor wie denkt dat yoga niet zoveel voorstelt en je alleen maar lekker ontspannen bezig bent. Fout! Ik had me laatst toch een zere kont na bepaalde oefeningen. Je bent echt op een fijne manier bezig met het versterken van je spieren, het verbeteren van je houding en het ontspannen van je spieren. Heerlijk om te doen.

En verder…

Verder blijf ik ook lekker in beweging. Op mooie dagen maak ik een wandeling. Op minder mooie dagen fiets ik op mijn hometrainer. Wel zorg ik ervoor dat ik altijd een dag rust tussenoor heb zodat mijn lichaam kan herstellen van het bewegen. Toch merk ik dat het bewegen mijn goed doet. Hoe meer ik beweeg, hoe makkelijker het gaat. Natuurlijk ervaar ik wel pijn, zowel tijdens als na het bewegen, maar dat accepteer ik. Ik merk namelijk dat het echt goed is voor mijn lichaam.

Voor nu ga ik even lekker door op deze weg. Een keer per week bodypump en een keer per week yoga, dat gaat goed en ik wil even afwachten of het ook goed blijft gaan. Is dit laatste het geval, dan wil ik gaan kijken of ik een van de andere beweegmomenten ook kan gaan vervangen door een groepsles. Ze hebben op de sportschool zoveel leuke dingen dat het mij heel erg leuk lijkt om er nog een extra les bij te doen. Maar voor nu focus ik me even op deze twee lessen. Ik ben allang blij dat het zo goed uitpakt.

21 gedachtes over “Groepslessen werken motiverend

  1. Zo zeg, jij bent goed bezig!!
    Een sportschool kan ik niet betalen, en ik moet zeggen, ik vind het niet leuk ook.
    Sinds ik niet meer kan fietsen na mijn ongeval, liep ik 10.000 stappen per dag. Maar helaas, door mijn heup gaat dat ook niet meer. Loop nu elke dag 2-3 x daags een 20 minuutjes. Verder kom ik niet.

  2. Ik ben al zo blij dat het warmwaterfit weer doorgaat.
    Eens in de 2 weken i.p.v. elke week, maar oke…!
    Fysiosport elke week.
    En de andere dagen probeer ik mij er toe te zetten gaan lopen.
    Vandaag niet gelukt, bezig met de kerstboom….. :)!

  3. Goed bezig! Ik moet het eigenlijk weer wat meer oppakken. Maar na een lange werkdag geen zin en geen tijd voor, ook mede door Noa. Het is werken, laat thuis, eten, douchen en hup naar bed. Ik wil de weekenden wel wat meer gaan sporten en ook zeker straks in mijn vakantie albast een begin maken aan wat meer dagen ermee bezig zijn.

Helemaal leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.