De ongelovige Thomas

Het Evangelie van ThomasWanneer mensen mij vragen wat ik geloof, dan zeg ik altijd gekscherend dat ik in mezelf geloof. Vanuit mijn opvoeding ben ik niet met een geloof opgevoed en ik denk ook niet dat er een God bestaat die de aarde heeft geschapen. En Jezus? Eerlijk, over water lopen kan toch gewoon niet? (Zowel, dan zou ik dat graag leren.) Kortom, nee, ik heb niet zoveel met het geloof. In eerste instantie keek ik er dus ook wel even gek van op toen iemand na wat diepgaande gesprekken een boek aan mij uitleende. Het Evangelie van Thomas van Bram Moerland. Echter vind ik het wel altijd interessant want andere mensen geloven, dus besloot ik het boek wel degelijk te gaan lezen.

Het Thomas-evangelie is in 1945 in Egypte gevonden en komt uit de begintijd van het Christendom. De exacte datering zijn de geleerden het niet over eens, maar het lijkt erop dat dit schrift is geschreven nog voor het Nieuwe Testament. Sommige mensen zijn van mening dat dit waarschijnlijk een puurdere tekst is, waar de macht van de kerk nog geen invloed op heeft gehad. Dit maakte dat het mij wel aan sprak. Geen bangmakerij dat je als mens geen zonden mag begaan omdat je anders in de hel terecht komt en geen verlossing zal bereiken.

Bram Moerland heeft op een moderne manier te teksten uit het Thomasevangelie inzichtelijk gemaakt. Het is echter natuurlijk maar net hoe je het zelf interpreteert. Waarom ik het toch uiteindelijk heel interessant vond om te lezen is omdat er eigenlijk veel gelijkenis met de yogafilosofie lijkt te zijn en het er eigenlijk om draait dat je jezelf leert kennen.

In het Evangelie van Thomas komt naar voren dat Jezus niet belangrijker is dan andere mensen, dat hij niet de verlosser is. Jezus is gelijk aan ieder ander en wil je helpen om de verlossing in jezelf te vinden. Bovendien wordt er in het Nieuwe Testament gesproken over het einde der tijden dat nabij is, Jezus zal dan terugkeren om ‘het koninkrijk’ te vestigen. In het Thomasevangelie wordt ‘het koninkrijk’ niet ergens op een andere plek gezien, maar zit het in je eigen hart. 

Wat veelvuldig naar voren komt is dat het belangrijk is om jezelf te leren kennen. De liefde in jezelf te ontdekken en jezelf te accepteren zoals je bent. Zonder de aanpassingen die je doet en het masker dat je draagt om te voldoen aan de verwachtingen van anderen. (Eerder schreef ik al over het loslaten van je masker en de identiteit die anderen jou toedichten.) Bovendien is het belangrijk dat je zonder oordeel naar anderen kan kijken, want pas dan kan je hen liefhebben. Wil je die zelfliefde en acceptatie bereiken dan zal je je emotioneel open moeten stellen, niet alleen voor vreugde, maar ook voor pijn. Het is daarnaast belangrijk om te leven in het hier en nu.  Op deze manier zal je uiteindelijk tot de Bron in jezelf komen, ‘het koninkrijk’ in jezelf vinden. 

En als je het zo bekijkt, dan vind ik Jezus eigenlijk best een coole gast. Hij zou zomaar een yogaleraar kunnen zijn die hun leerlingen eigenlijk hetzelfde meegeven. Het zijn mijns inziens waardevolle lessen die naar voren komen en waar ik de laatste tijd zelf ook mee bezig ben. Zelfliefde, persoonlijke groei, jezelf accepteren zoals je bent… Daarom vind ik het ook heel bijzonder dat dit boek juist nu op mijn pad kwam. 

13 gedachtes over “De ongelovige Thomas

  1. Toeval bestaat niet, dit had gewoon op je pad moeten komen. Misschien ook wel op het mijne, ik las net dat mijn thema van het leven oa religie is. Dank voor de tip!

  2. Wie gelovig is leeft ernaar.
    Wie niet gelovig is leert zichzelf in liefde kennen. En zoekt dingen voor zichzelf op.
    De persoon die je dit boek gaf is op je pad gekomen en nu merk je dat ervoor jezelf raakvlakken zijn.
    Ik ben ook niet gelovig opgevoed maar heb veel opgezocht.

    Aum Shanthi

  3. Wat een mooie recensie voor dit boek. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Zeker omdat ik benieuwd ben naar hoe ik het, als gelovige, zal vinden. Ik ga het op mijn lijstje zetten. Bedankt.

  4. Hahaha, ik geef altijd precies hetzelfde antwoord als jij als iemand aan mij vraagt of ik geloof. En soms maak ik het nog uitgebreider door te zeggen, dat als ik toch moet kiezen, ik wel voor de Griekse goden uit de mythologie ga. Wel tof dat dit boek bestaat! Ik had hier nog nooit over gehoord. Het klinkt voor nu niet als een boek voor mij, maar misschien dat ik het ooit in de toekomst een kans geef.

Helemaal leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.