Huisartsen in actie!

Actieweek huisartsenVandaag is de start van de week waarin huisartsen actie voeren. De huisartsen en hun medewerkers willen hiermee aandacht vragen voor de druk die er is in de huisartsenzorg. Juist omdat we niet willen dat de patiënt de dupe wordt, maar de huisartsenzorg toegankelijk blijft voor iedereen. Eerder dit jaar werd er door middel van de Fokke en Sukke VerScheurkalender al op een humoristische manier aandacht gevraagd voor de problemen waar wij in de huisartsenpraktijk tegenaan lopen. Nu is het tijd om in actie te komen met op vrijdag 1 juli een manifestatie op het Malieveld.

Meer tijd voor patiëntenzorg

Vier thema’s staan centraal in deze actieweek. Om te beginnen willen de huisartsen meer tijd voor patiëntenzorg en daarmee dus minder administratieve lasten. Mijns inziens ligt hier een heel groot stuk verantwoordelijkheid bij de verzekeraars. De paarse krokodil is niet voor niets in het leven geroepen. Toch denk ik dat er ook een stukje ligt bij bijvoorbeeld de specialisten in het ziekenhuis die regelmatig zorg afschuiven richting de huisarts.

Voorbeeld: de cardioloog ziet een patiënt en constateert uit de foto die er van de borstkas is gemaakt dat er mogelijk iets aan de hand is met de longen van de patiënt. De cardioloog kan prima zelf deze patiënt door verwijzen naar de longarts, echter komt dit vaak op het bordje van de huisarts terecht. Patiënt belt de huisarts dat hij een verwijzing wilt naar de longarts, want dat moest van de cardioloog. Cardioloog is vergeten de informatie naar de huisarts te sturen, dus wij weten van niks. Vervolgens moet ik de cardioloog bellen of zij hun bevindingen naar ons toe willen sturen, enkele dagen wachten hierop en dan kan ik een verwijzing maken naar de longarts. Uiteraard doen wij dit om te patiënt niet de dupe te laten zijn, maar het kost enorm veel extra tijd, terwijl de cardioloog degene is die de patiënt had moeten verwijzen.

De wachttijden in ggz, sociaal domein en tweede lijn

Daarnaast willen we verbetering van De wachttijden in ggz, sociaal domein en tweede lijn. Patiënten moeten engelgeduld hebben voordat zij de zorg krijgen die ze nodig hebben. Tijdens deze wachttijd komen zij regelmatig terug bij de huisarts, terwijl de huisarts helaas weinig voor hen kan betekenen. Ze worden immers niet voor niet naar een specialist door verwezen.

Natuurlijk zijn patiënten niet blij dat ze lang moeten wachten en geven dit dan ook bij de poliassistente aan. Vaak zegt die dan dat de patiënt de huisarts maar moet bellen voor een spoed indicatie en dat iemand dan wel eerder gezien kan worden. Resultaat: wij hebben een dwingende patiënt aan de telefoon die eist dat wij een spoedverwijzing maken. Helaas werkt het niet zo en zijn er strikte regels voor wat onder spoed wordt verstaan. Maar wij zitten maar mooi met een boze patiënt die zich niet geholpen voelt. Het kost ons extra tijd, de patiënt is niet blij, niemand is hiermee geholpen.

De druk van de ANW (avond, nacht, weekend) moet verminderen

Het is enorm belangrijk dat mensen alleen gebruik maken van de huisartsenposten als dat nodig is. Huisartsenposten zijn voor spoed, voor zaken die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Helaas zien we dat mensen steeds meer gebruik maken van deze posten voor niet dringende zaken. Wanneer je fulltime werkt is het natuurlijk ook veel handiger om in de avond naar de huisartsenpost te gaan. Daar is deze dus echter niet voor. Het is dan ook heel belangrijk dat er een systeem komt waarbij de zorg in de avond- nacht- en het weekend, weer echt alleen voor spoed is.

Overigens speelt ook het gedrag van de patiënt zelf hierin een rol. Regelmatig heb ik patiënten aan de telefoon die ik wel vijf verschillende opties geef voor een afspraak. Opties die niet uitkomen want: werk, tennisles van zoonlief, dochter moet dansen, lunch met vriendinnen, dan moet ik naar de kapper. Vervolgens geeft patiënt dan dus aan dan wel naar de huisartsenpost te gaan. Dat is dus niet de bedoeling. Van je werk hoor je vrij te kunnen krijgen om naar de huisarts te gaan en blijkbaar heeft je klacht niet zoveel prioriteit als je de kapper belangrijker vindt. Wij doen echt ons best om iedereen een afspraak te geven op een moment dat het uitkomt, maar helaas is het gewoon niet haalbaar om ons aan iedereen zijn agenda aan te passen.

Het gebrek aan voldoende en betaalbare praktijkhuisvesting

Ook bij ons in de regio is er duidelijk een tekort aan huisartsen. Echter is het vrij lastig om iemand te vinden die een nieuwe praktijk wil opstarten. Onvoldoende en betaalbare praktijkhuisvesting is hierbij een van de problemen. Doordat er te weinig huisartsen zijn komt het voor dat mensen die bijvoorbeeld verhuisd zijn geen huisarts kunnen vinden in hun nieuwe woonplaats. Deze mensen zitten dus zonder huisarts, iets wat gewoon echt niet kan.

Kortom, het is gewoon echt enorm belangrijk dat er iets gaat veranderen. Wij willen onze patiënten de zorg bieden die zij verdienen, maar dit is door de hoge werkdruk niet altijd mogelijk. De tijd die wij nu in administratie steken zouden we veel liever besteden aan de patiëntenzorg. Zodat wij iedereen kunnen helpen, zodat iedereen het gevoel heeft dat wij de juiste zorg bieden.

Uiteraard zou ik nog boeken vol kunnen schrijven met voorbeelden waarin de huisarts zorg of administratieve lasten op zich neemt, die eigenlijk niet nodig zouden zijn of niet tot de taak van de huisarts behoren. Echter geeft de VerScheurkalender waar ik het eerder over had dit heel duidelijk weer. Echt de moeite waard om eens door te lezen, zodat ook jij dan misschien iets meer begrip op kan brengen voor de huisarts en zijn medewerkers.

Lees meer over de actieweek op: https://www.huisartseninactie.nl/actieweek/

26 gedachtes over “Huisartsen in actie!

  1. In België ook een groot tekort aan huisartsen. Het lijkt wel of alle studenten geneeskunde chirurg of specialist willen worden.
    Bij ons hebben de huisartsen echter wel allemaal (of toch de artsen die ik ken) ook een spreekuur ’s avonds. Kan je toch meestal tot 20u terecht. Of je vraagt een huisbezoek, daar doen de meesten ook niet moeilijk over. Huisartsenpost is er bij ons alleen in het weekend. Als je dus ’s nachts dringend hulp nodig hebt, dan moet je naar spoed (en heeeeel veel geduld hebben).
    Hopelijk levert de actie wat op.

    • ‘Thuisbezoek’ van een huisarts is bij ons bijzonder lastig geworden, onze praktijk doet daar heel moeilijk over. Een dikke drie jaar geleden ‘kreeg’ ik een zware nekoperatie. Ik had zwaardere pijnstilling nodig en vroeg een huisbezoek (stappen ging nog niet). Er werd toen zoveel gezaagd aan de telefoon dat ik in een colère mezelf heb geforceerd om toch ter plaatse te gaan.

      • Wij doen huisbezoeken alleen bij de mensen die echt niet mobiel zijn. In dit geval was de huisarts zeker bij jou langs gekomen. Of als het puur om pijnstilling ging was het misschien telefonisch gegaan. Afhankelijk van hoeveel andere huisbezoeken er zouden zijn en welke dan het meest urgent zijn. Blijft altijd lastig, want je kan maar een bepaald aantal huisbezoeken op een dag doen.

      • Bij mijn huidige huisarts weet ik hey niet maar mijn vorige mocht je dag en nacht bellen voor een huisbezoek. Ze heeft zelfs op een nacht mijn moeder eens naar het ziekenhuis gebracht. Dat was een gouden huisarts. Zo worden ze niet meer gemaakt.

    • Bij ons zijn er ook huisartsen die op sommige dagen avondspreekuur hebben. Onze praktijk overigens niet, want ook dan geldt, je moet wel iemand kunnen vinden die dat voor je wilt doen. Of je moet het zelf doen, maar dat betekent dat je dagen hebt van 08.00-20.00 uur en daarna nog je administratie moet doen. Bovendien hebben de huisartsen hier ook nog regelmatig in de avond of het weekend een dienst op de huisartsenpost.

      • De zelfstandige huisartsen hier hebben geen assistent(e) en doen alles alleen. De groepspraktijken wel maar ook daar doen de artsen na 17/18u alles zelf. Net zoals de tandartsen.

  2. Ik kreeg vandaag ook een mail van mijn huisarts, vrijdag is de praktijk gesloten… Ach… het is voor het goede doel, er zullen uiteraard wel spoedartsen bij de HAP zijn neem ik aan.
    Die administratie is in zoveel meer beroepen een crime geworden… Hoop dat het helpt hoor!

  3. Het is bikkelen in de zorg, die langzaam maar zeker (en volgens mij: bewust) wordt afgebroken door ons politieke systeem. Bij jullie, de eerstelijn, maar ook in de ziekenhuizen, waar ikzelf heb gewerkt. Ik snap de behoefte aan actie, aan aandacht. Maar elke keer weer vraag ik mij af: waar blijft voorlichting (van WIE dan ook) over preventie? Over gezond leven, gezond eten? Waarom pakken we ziektes niet aan bij de wortel, in plaats van pappen en nathouden met chemicaliën? Sinds wij geëmigreerd zijn naar noord-Denemarken a. hebben wij ook geen ‘eigen’ huisarts meer, maar kunnen wij indien nodig van een huisartsenpost gebruik maken (dit komt omdat wij in een gebied wonen waar nieuwe huisartsen zich niet WILLEN vestigen) en b. zorgen wij zo goed voor onszelf dat we tot nu toe ook nog geen huisarts nodig hebben gehad. En daar ben ik erg dankbaar voor.
    Ik hoop echt dat jullie actieweek succes heeft, maar ik heb er een hard hoofd in…

    • Preventie is mijns inziens ook erg belangrijk, maar ik moet eerlijk zeggen dat wij daar dus nauwelijks aan toe komen. Overigens staan mensen zelf daar ook maar nauwelijks voor open. Velen nemen liever een pilletje voor hun bloeddruk, dan dat ze zelf aan de slag moeten om hun leefstijl aan te passen.

      • Ik snap dat jullie niet aan preventie toekomen. Dat is naar mijn idee ook iets wat op een ander niveau geregeld (mogelijk gemaakt) zou moeten worden. En dat mensen er niet voor openstaan mag natuurlijk geen excuus zijn om het dan maar niet te doen… als ik verzekeraar was, zou ik het wel weten… 😉

  4. Gek dat je dit net vandaag post. Hebben hele dag aan het rondbellen geweest om een huisarts te vinden in onze woonplaats. Onze huidige huisarts gaat met pensioen, bijna elke huisarts heeft een patiëntenstop, echt verschrikkelijk. Qua specialisten en snel geholpen worden voor bv operaties enz is het in België wel beter, je kan gewoon zelf een afspraak maken bij de gynaecoloog enzo… maar de huisartsen is echt een ramp!

    • Balen dat het bij jullie ook zo lastig is om een huisarts te vinden!
      Bij ons heb je inderdaad een verwijzing nodig voor naar een specialist. Echter vind ik dat op zich wel goed, want zo maken mensen niet onnodig zelf een afspraak bij de specialist wat onnodig hoge zorgkosten met zich mee kan brengen.

      • Je hebt daar zeker voor een stuk gelijk, maar ik ben, door gebrek aan een huisarts, wel blij dat ik gewoon elk jaar zelf naar de gynaecoloog kan. Én… onze ziekenhuizen, zeker waar ik woon, worden overspoeld door Nederlanders die hier zeer snel geholpen worden, dat is eigenlijk ook niet de bedoeling denk ik dan. Waarmee ik niet bedoel dat dat niet zou mogen, maar dat is niet wat het systeem beoogt.

      • Denk je dat echt? Ik ga in ieder geval niet voor mijn plezier naar de gynecoloog, of een coloscopie laten doen. Ik maak daar gewoon zelf een afspraak voor, zo hoef ik mijn huisarts niet lastig te vallen. En het mes snijdt aan twee kanten want ik verlies er zelf ook geen tijd door.

      • Natuurlijk ga je inderdaad niet voor je plezier naar een specialist, maar ik denk niet dat iedereen zelf kan inschatten of een bezoek aan de specialist nodig is. Nu denk ik wel dat er een verschil is in mentaliteit tussen Nederlanders en Belgen. Maar hier in Nederland willen mensen vaak al naar een specialist als ze drie keer geniet hebben. Als iedereen dan zelf een afspraak zou kunnen maken is het einde zoek en worden de wachttijden jaren in plaats van maanden.

  5. Wat heb je dat goed op een rij gezet! Die administratieve rompslomp herken ik. Ik heb al zó vaak als de ggz me van het kastje naar de muur stuurde de huisarts weer om een nieuwe verwijzing moeten vragen. Zó vaak zelfs dat ik op het laatst me bijna schaamde, want ik wist: dit is niet de taak van de huisarts. Hij deed het hoor, want je er druk om maken kostte meer tijd dan het doen, zei hij, maar stom vond ik het wel. Van de ggz dan, uiteraard.

  6. Supervervelend inderdaad, zoals het momenteel gaat. Ook erger ik me aan het feit de geprivatiseerde pharmaceuten kennelijk genoeg geld “over” hebben om huisarts te sponsoren of “om te kopen”, terwijl dat geld gewoon al in de zorg thuishoort. En aan zinloze verplichte dure keuringen, zoals die voor je rijbewijs als je diabetes hebt maar verder gezond bent. En aan het feit dat mensen die iets aan zichzelf te danken hebben, soms zorg krijgen vóór mensen die er niets aan kunnen doen. Maar goed. Verder stond er laatst een diagnose van iemand anders – ontdekte ik per toeval – in mijn medisch dossier, ook niet handig. Door de drukte waarschijnlijk fout gegaan.
    Wel kunnen wij tegenwoordig digitaal vragen stellen, en medicatie en herhaalrecepten aanvragen… hopelijk scheelt dat in tijd voor de artsen en assistenten…

  7. Het wordt er inderdaad niet beter op allemaal. Gelukkig heb ik eigenlijk nooit iets nodig uit de zorg (ik klop nu héél hard af) maar als je iets mankeert kan ik me de frustratie goed voorstellen. En die van jullie.

  8. Uit deze blog lees ik jouw passie voor je werk, en hoe hoog het water aan jullie lippen staat.
    Het nare is, dat er eigenlijk op alle vlakken wat moet veranderen, de patiënten, regering, zorgverzekeraars, wachtlijsten enz. En ja ik ben het met je eens, dat wordt tijd. Het vervelende is alleen voor jullie op dit moment, dat al die partijen naar elkaar wijzen en niemand zo moedig is de eerste stap te zetten. Moed is waar het de bv Nederland heel erg aan ontbreekt. Moed en vertrouwen.

Helemaal leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.