Lunchen, muziek en een rondvaart in Amersfoort

IMG_20240609_143146Amersfoort is een stad waar ik al enkele keren ben geweest, maar waar ik eigenlijk nog niet heel veel van heb gezien. Ik heb er wel eens geshopt en ben er ook eens naar een festival geweest. Ook een lunch en high tea in Amersfoort kan ik afstrepen. Ja, Amersfoort ligt lekker centraal als je met vriendinnen die door het hele land wonen wil afspreken. Echter hadden we dan nooit veel oog voor de stad zelf, dus daar moest maar eens verandering in gebracht worden.

Rondvaart over de Amersfoortse grachten

Amersfoort is eigenlijk een heel mooie stad met bijzondere gebouwen. Gezien lopen nog wel een uitdaging is leek het me leuk de stad eens op een andere manier te bekijken: door middel van een rondvaart! Sowieso word ik altijd erg blij van varen. De organisatie die deze rondvaarten organiseert wordt volledig gedraaid door vrijwilligers. Aan boord waren twee vrijwilligers, de schipper en iemand die vertelde wat er allemaal te zien was. Onderweg kwamen we overigens ook elke keer weer dezelfde groep suppers tegen, zo leuk om te zien. Ik doe het ze niet na.

De rondvaarten zijn er in verschillende routes. Wij kozen er voor om gewoon de eerste de beste boot die beschikbaar was te nemen en deden de westroute. Hierbij voeren we – verrassing – over de westelijke grachten van historisch Amersfoort. We kwamen langs erg mooie panden en historische gebouwen. Zo kwamen we langs de historische waterpoort Monnikendam en gingen we ook langs de Onze Lieve Vrouwentoren. In de muren van de grachten waren een soort beelden verwerkt, erg leuk om te zien. Het was mooi om op deze manier de stad vanaf een andere kant te bekijken.

Lunchen en een drankje met muziek

We hebben geluncht op het terras van lunchroom Hemels. We liepen langs, hadden inmiddels wel wat trek en het zag er gezellig uit, boven op een bruggetje. Reden genoeg dus om ons lekker op het terras neer te vleien en te genieten van een lunch. Ze zon liet ook af en toe even haar gezicht zien. Achteraf gezien hebben we hier al een keer eerder wat gegeten, maar was het toen waarschijnlijk minder goed weer, want toen zaten we binnen. Op de menukaart was voor ieder wat wils te vinden. Zelf genoot ik van een broodje met warme brie, seranoham en appelstroop. Een bijzonder combinatie, heel erg lekker.

Later in de middag gingen we op een ander terrasje nog even wat drinken. We werden ernaar toe getrokken door de muziek die we hoorden. Midden op een plein aan de rand van verschillende terrasjes stond er een duo live te zingen en gitaar te spelen. Echt enorm leuk. Ze speelden fijne muziek, van vroeger en nu, dus het was extra leuk om daar nog even lekker in de zon te zitten en te genieten van de mooie klanken. Ik hou zo van muziek dat dit soort verrassingen me echt heel bij maken. Het was een ontzettend leuk dag. 

11 gedachtes over “Lunchen, muziek en een rondvaart in Amersfoort

  1. Amersfoort is idd een pracht stad als je er de tijd voor neemt. Ze hebben in de zomer zelfs een soort boekenmarkt en dan begeef je je in een klein Frankrijk. Zo pittoresk binnen de stadswal. Vandaag ben ik er weer, de thuishaven van m’n schoonouders.

  2. Het enthousiasme over deze dag klinkt in elk woord door, leuk om te lezen! Alhoewel ik een schoonzus in Amersfoort heb wonen, kan ik die stad niet echt. Ziet er mooi uit op je foto’s!

  3. Leuk! Ben ook eens om dezelfde reden in Amersfoort geweest (want lekker centraal) en was verrast hoe leuk de stad eigenlijk is 🙂

  4. Bedankt voor de rondleiding. Ooit (2008) kwam ik elke maand een dagje in Amersfoort. Ander werk, andere afspraken en dan verdwijnt een plaats ineens van je netvlies. In het geval van Amersfoort is dat doodzonde.

  5. Wat leuk om echt zo’n dagje uit te organiseren met een rondvaart! Ik roep al járen dat ik een keer met 10 vrienden een boot wil huren, maar doe het nooit. JUST DO THE THING MEREL, haha. Jij snapt het in elk geval. 😉

Helemaal leuk als je een reactie achterlaat!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.