De dinsdagavond op 3

Vaak hoor ik om mij heen dat er tegenwoordig niks leuks meer op tv is. Er is veel van hetzelfde. De ene talentenjacht is nog niet voorbij of de volgende begint alweer. Aan ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ komt nooit een eind en er is nu zelf een real life versie genaamd ‘Utopia’. Het nieuws hoef je al helemaal niet te kijken, want dat is één en al ellende. Kortom, de tv, die kan je maar beter uit zetten.

Nu is ‘GTST’ voor mij stiekem hét half uurtje ontspanning op een dag. Koffie, een koekje, verstand op nul en kijken maar. Hoewel ik sommige talentenshows wel zat ben, kan ik echt genieten van ‘The Voice Kids’ en ook de dansprogramma’s zijn voor mij een geluksmoment. ‘Wie is de Mol?’ volg ik op de voet en natuurlijk mag ‘The Carribean Dream’ (Nick en Simon!) niet ontbreken in dit rijtje. Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan, maar het is niet mijn bedoeling jullie te vervelen met de programma’s die ik volg. Wat is dan wel mijn bedoeling? Ik wil jullie graag vertellen dat er ook nog écht goede programma’s (in mijn ogen) op tv zijn. Zo word ik erg blij van de dinsdagavond op 3.

De School

In dit programma wordt eigenlijk heel simpel de gang van zaken op een middelbare school gevolgd. Hierbij komen zowel de leerlingen als leraren aan bod. Natuurlijk heb ik zelf op school gezeten en weet ik dus wel hoe het er aan toe gaat. Toch vind ik dit programma erg interessant. Zeker omdat het leuk is om te zien hoe leraren op het ‘vervelende’ gedrag van leerlingen ingaan. Ik denk overigens dat het programma voor veel ouders wel een eye-opener kan zijn. Het gedrag van sommige leerlingen gaat immers wel erg ver. (Ik was vroeger zelf altijd heel lief op school, dus dat mag ik zeggen.) Ik kan me ook erg goed voorstellen dat er leraren zijn die hun werk met een burn-out verlaten. Natuurlijk komt het ‘vervelende’ gedrag niet vanuit het niets, vaak zit er iets achter. Het overlijden van een ouder bijvoorbeeld waardoor een leerling het niet meer kan opbrengen naar school te gaan (en dus spijbelt). Uit dit programma blijkt wel dat veel leerlingen al op jonge leeftijd heftige dingen meemaken.

Van de straat

In ‘Van de straat’ worden vier jongeren gevolg die een complexe problematiek hebben. De ouder(s) van deze jongeren weten absoluut niet meer wat ze met hen aan moeten. In het programma neemt psycholoog Kas Stuyf de jongeren mee naar het buitenland (dit seizoen is dat Bosnië-Herzegovina) waar hij hen zal helpen om hun leven weer op de rit te krijgen. Door middel van therapieën en opdrachten krijgen de jongeren meer inzicht in zichzelf en leren ze hoe zij hun gedrag kunnen veranderen. Ook de ouder(s) komen op gegeven moment langs om hun kind de steunen.

Hij is een zij

In het programma ‘Hij is een zij’ worden jonge mensen gevolg die in het verkeerde lichaam zijn geboren. De jongeren zijn bezig met de geslachtsverandering en zitten allemaal in een andere fase. Toevallig heb ik dit van vrij dichtbij meegemaakt en weet ik dus dat hier nog een behoorlijke taboe op rust. Ik vind het dan ook erg goed dat dit programma hier aandacht aan besteed. In het programma is niet alleen oog voor het medische traject, maar wordt ook aandacht besteed aan de reacties uit de omgeving en de gevoelens die daarbij komen kijken. Hoe ga je om met negatieve reacties? Hoe vertel je het aan je klasgenoten? Hoe ga je verder met je leven als je geslachtsverandering heeft plaatsgevonden? Heel erg interessant.

Kennen jullie deze programma’s?

Bron afbeelding

25 gedachtes over “De dinsdagavond op 3

  1. Super die dinsdagavond! Kijk ook die laatste 2 programma’s, zo bijzonder. Worden toch onderwerpen aangesneden waar niet graag/veel over wordt gesproken. Ik ben eind december gestopt met GTST, was heerlijk dom kijken, maar na mn vakantie miste ik het niet en nog steeds niet (hoewel de reclames soms best nieuwsgierig maken xp)

  2. De nederlandse zenders staan hier nog maar zelden op (en we kunnen enkel de “staatstelevisie” ontvangen, niet de commerciele). Niet dat het zoveel beter is in Vlaanderen maar soms springt er een programma toch uit. Zoals “2013” waarin mensen een jaar lang gevolgd worden, niet door een professionele cameraploeg, nee, ze hebben alles zelf gefilmd. Zeer onderhoudend..

  3. Ik vind de commerciële zenders van nu ook echt prut eigenlijk, als ik iets wil kijken neem ik het eigenlijk alleen maar op, meestal zit je alleen maar reclame te kijken en dat vind ik zo vreselijk haha! Ik vind Hij is een zij een heel mooi programma en kijk ik ook wekelijks. Ik vind het zo bijzonder en interessant eigenlijk. Verder kijk ik veel naar National geography, vind ik ook altijd goede programma’s hebben. Helaas ook met veel dezelfde reclame maarja.. haha

  4. Ik kijk eigenlijk vrij weinig tv, maar als ik eens tv kijk dan kunnen die talentenshows mij ook niet echt interesseren (nee eerlijk, eigenlijk vind ik het ECHT verschrikkelijk). Ik kijk veel liever naar een mooie docu op Ned 1,2,3 of Nat Geo .

  5. Er was een tijd dat we thuis enkel de twee Vlaamse omroepen konden ontvangen en de twee Nederlanden. Toen was ik kind en keken we vaak naar Swiebertje en allerlei troep met Mies Bouman. Tegenwoordig gebeurt het niet vaak dat we naar Nederland kijken. Af en toe een filmpje op vrijdagnacht meepikken (Nl 2), maar de programma’s die jij aanhaalt zeggen me niks.

  6. Ik neem de programma’s die ik niet wil missen op. Die 2 of 3 programma’s kijk ik dan in het weekend. Ik wil niet te veel tijd vrij maken om tv te kijken als er zoveel andere leuke dingen zijn die ik kan doen.

  7. De School en Van de Straat volg ik ja, beide erg interessant en ook wel sneu. Op de één of andere manier. Maar wel erg goede tv. Toch zou ik die gefilmde mensen vaker willen zien in de toekomst, hoe het ze dan allemaal vergaan is.

  8. Van de straat het ik toevallig vorige week gezien, echt een super mooi programma.
    Ik herken ook veel dingen, dingen die bij mij gelukkig veranderd zijn.

    Voor de rest kan de tv mij ook gestolen worden.

  9. Dat van die schoolkinderen is me ontgaan terwijl ik dat inderdaad had willen volgen. Verder kijk ik alleen nieuws en series. Mad Man, Boardwalk Empire, Game of Thrones, Downton Abbey – gelukkig zijn er goede series genoeg!

  10. Ben ik helemaal met je eens hoor, ook ik wordt regelmatig blij van sommige tv programma’s. Een goede Nederlandse serie bijvoorbeeld, een mooie documantaire, zoals Nederland van boven. En zo kan ik inderdaad nog wel even door gaan.

Geef een reactie

