Serieuzer bloggen?

bloggenOm mij heen, online dan, zie ik veel bloggers die steeds serieuzer en professioneler met hun blog omgaan. Ik vind dat altijd heel erg mooi om te zien. Elke dag bloggen of een rubriek die elke week terugkomt, daar komt veel discipline bij kijken. Sommige bloggers lukt het zelfs om een eigen bedrijf te maken van hun blog. Heel erg knap als je het mij vraagt. Heel erg mooi ook dat zij op deze manier van hun hobby hun werk kunnen maken.

Zelf heb ik niet de ambitie om van het bloggen mijn werk te maken. Mocht het toevallig zo lopen dan is dat mooi meegenomen. Maar ik zal er zelf geen werk van maken. Wel denk ik soms na over wat ik met mijn blog wil. Zo denk ik er al een hele tijd over na om een eigen domein te nemen. Ik heb hier alleen niet zo heel erg veel verstand van en ook geen zin om mij hierin te verdiepen. Het is er tot op heden dan ook nog niet van gekomen.

Soms denk ik er ook over na om eens wat meer structuur in mijn blog te brengen. Elke week of elke maand een rubriek terug laten komen bijvoorbeeld, of op  vaste dagen een stuk publiceren. Discipline is echter niet mijn sterkste kant en ook mijn gezondheid laat niet altijd toe dat ik achter de laptop kan zitten typen. Bovendien wil ik ook tijd besteden aan het lezen en reageren op andere blogs. Kortom, die structuur zit er voorlopig ook niet in.

Waar veel bloggers een bepaald doel hebben met hun blog en hun blog soms begonnen zijn met het idee om dat doel te bereiken, ben ik gewoon zomaar gestart. Niet op mensen te inspireren of meer bekendheid te creëren betreft een bepaald onderwerp, maar gewoon omdat ik het leuk vind om te schrijven. Op mijn about pagina lees je dan ook: “Hoewel ik in eerste instantie voor mezelf blog vind ik het altijd erg leuk om interactie te hebben met ander bloggers. Daarnaast hoop ik met mijn blog te kunnen laten zien dat geluk hem vaak in de kleine dingen zit en dat je ook gelukkig kan zijn en kan genieten op momenten dat het leven even niet mee zit. Het zou mooi zijn als ik met mijn blog anderen kan aanzetten om ook te genieten van het leven en de kleine dingen.”

Dan hebben we nog het SEO, waarmee je ervoor kan zorgen dat je blog makkelijker gevonden wordt door Google (toch?). Ik snap daar eerlijk gezegd niet zoveel van en ik heb ook absoluut geen zin om me hierin te verdiepen. Mijn bezoekersaantallen zijn behoorlijk laag, maar dat doet mij eigenlijk niet zoveel. Ik vind het fijn om te kunnen schrijven en om mijn verhaal kwijt te kunnen. Ik vind het heel erg mooi en bijzonder dat er mensen zijn die mijn verhalen lezen. Ik vind het lief dat er mensen de moeite nemen om te reageren en ben hier heel erg dankbaar voor.

Ik blijf dus gewoon lekker doorgaan met bloggen zoals ik nu doe. Gewoon omdat ik het fijn vind en er blij van word. Zonder dat er druk op komt te staan en ik het gevoel krijg dat ik moet presteren. In de hoop dat alle leuke interacties die zijn ontstaan zullen blijven. Ik geniet van het bloggen zoals het nu gaat. Zo simpel is dan geluk!

30 gedachtes over “Serieuzer bloggen?

  1. Inderdaad lekker doen waar jij je goed bij voelt. Bloggen doe je vooral voor je plezier, het moet geen moeten worden. ( Dat vind ik dan ) Ik ben nu een half jaartje met mijn blog bezig en plaats wel dagelijks een blog. Met de inspiratie die ik heb zou ik zelfs 3 keer per dag een nieuw artikel online kunnen zetten, maar ik heb voor mezelf een grens gesteld. 😉 Ik kan er mijn ei in kwijt, de leuke dingen maar ook de minder leuke dingen. En ik vind het heerlijk om reacties op mijn blogs te zien verschijnen.

  2. Hihi eigenlijk blog je dus wel om iets te laten zien aan mensen: Dat je kunt genieten van kleine dingen in het leven. (Daar ben ik een enorme voorstander van trouwens). Ik vind het ook knap als mensen er hun werk van kunnen maken. Ook niet mijn ambitie op dit moment haha!

  3. Doen wat jou gelukkig maakt is het belangrijkste! Structuur helpt mij om houvast te hebben maar het moet geen keurslijf worden. Moeten is dwang en bloggen als baan is best pittig volgens mij.

  4. Blijf maar gewoon lekker doorgaan met bloggen zoals je nu doet. Jouw lezers – mezelf inbegrepen – voelen gewoon dat je het fijn vindt en er blij van wordt. Ik word er zelf blij van.
    Zelf schrijf ik elke dag een bericht op mijn blog ‘365 dagen verwondering’, zo-even zette ik nummer 101 online. Het was voor mezelf een uitdaging dacht ik toen ik daarmee startte. Nu blijkt het dat het eerder een uitnodiging is die ik mezelf cadeau deed, want hoe meer ik schrijf, hoe meer de inspiratie komt die mij ertoe heeft aangezet om een notaboekje bij de hand te houden wanneer ik niet in de mogelijkheid ben om voor mijn computerscherm plaats te nemen. Ik vind die gedrevenheid van mij leuk, al weet ik dat mijn valkuil (workacholic) op de loer ligt!

  5. Dat is het allerbelangrijkste: dat jij plezier hebt in het schrijven. Het is mooi meegenomen dat je goed kan schrijven en dat je blog goed gelezen wordt. Dat maakt het plezier nog groter! Ik snap ook niks van al die dingen waar jij het over hebt. Ik blog via wp anders zou ik me geen raad weten! Ben blij dat mogelijkheid er is!

  6. Blijf lekker wie je bent! Je spiegelen aan andere bloggers geeft je alleen maar stress en druk. En dat wil je nu juist vermijden. Je kan wel blogposts op andere data inplannen, zodat ze automatisch op je blog komen wanneer je wil. Zo kan je vooruit werken en aan je gezondheid denken. Ik weet niet hoe dat werkt op WordPress, ik werk met Blogger. Geniet van het bloggen!

  7. Ik denk dat er ook discipline voor nodig is om te besluiten dat je blog goed is zoals het is. Dat geeft namelijk ook een beetje aan dat je écht gewoon voor jezelf blogt en dat is hartstikke goed! Er is ook lef voor nodig om te doen wat je gelukkig maakt in plaats van wat je vindt dat je moet doen, dus je bent hartstikke goed bezig 🙂 en ik heb ook helemaal niets met SEO haha. Ik kijk af en toe op Analytics naar mijn bezoekersaantallen en naar zoektermen waarmee mijn site gevonden wordt en verder vind ik het wel best.

  8. ik denk er net zo over als jij.
    Ik blog niet om te bloggen, ik doe het als ik zin en tijd heb. Ik hoef er ook niets aan te verdienen. Leuke reacties zijn al genoeg … 😉

  9. Ik hecht ook niet heel veel waarde aan bezoekersaantallen. Ik vind het wel leuk als mijn blog groeit, maar ik blog vooral gewoon omdat ik het zelf leuk vind. Het is ook juist goed als je er gewoon veel plezier in hebt! Wel ben ik dit jaar overgestapt naar een eigen domein, en uiteindelijk vond ik dat enorm meevallen qua moeite (ik zag daar eerst ook best tegenop). Maar het is wel even uitzoeken inderdaad waar je op moet letten.

  10. Inderdaad ……….. zo simpel is geluk 🙂
    Jou blog is goed zoals het is, want het laat zien wie jij bent …….. had jij ambities gevoeld om er meer structuur in te brengen, had je het al lang gedaan ……… dus ga maar gewoon verder als het jou blij maakt. En zodra het dat niet meer doet is het tijd voor verandering.

  11. Mooi geschreven en goed gezegd. Ik denk dat dit de kern is van elke blog. Je er goed bij voelen en vooral schrijven voor jezelf. Niet om een ander een plezier te doen.

Geef een reactie

