Blogalcious #5

BlogaliciousBloggen is voor mij meer dan het schrijven van stukjes op mijn eigen weblog. Ik vind het namelijk heerlijk om andere blogs te lezen. Veel bloggers inspireren mij. Zij betoveren me met hun mooie woorden. Laten mij nadenken over dingen waar ik anders mijn gedachten niet snel over zou laten gaan. Nemen mij mee naar de mooiste plekken op deze wereldbol… Eigenlijk vind ik het zonde om hier verder niks mee te doen. Daarom wil ik zo nu en dan eens een overzicht maken van blogposts die mij raakten, op welke manier dan ook.

Om te beginnen las ik laatst een stuk van Sofie een chronisch zieke jongedame die daar zo nu en dan ook over schrijft. In deze blog vertelt ze dat ze door haar ziek zijn regelmatig een afspraak kort van tevoren af moet zeggen en dat dat haar soms nog steeds een schuldgevoel bezorgt. Het is iets waarin ik mij heel erg herken. Gelukkig heb ik nu hele fijne vrienden en familie die begrip tonen als ik een afspraak af zeg. In het verleden ben ik echter ook wel vrienden kwijtgeraakt omdat zij dit juist niet konden begrijpen. “Ik wist van tevoren al dat je af zou zeggen omdat je migraine hebt” is wel eens letterlijk tegen mij gezegd. Onbegrijpelijk.

Onbegrijpelijk is het ook hoe mensen soms met elkaar omgaan. Claudia volg ik al een hele tijd. Sinds kort is zij bezig met het aanpakken van haar overgewicht en schrijft hier ook over op haar blog. In het recente stuk ‘Spekkie‘ vertelt zij hoe zij door een onbekend persoon werd aangesproken met de naam Spekkie. Helaas is dit niet de eerste keer dat zij werd gepest met haar uiterlijk. Gelukkig staat zij nu sterk in haar schoenen en kan op zo’n moment alleen maar denken ‘fuck you’, maar ik denk dat we het erover eens zijn dat het gewoon niet oké is om iemand te pesten (al dan niet met zijn uiterlijk).

Toevallig schreef Marion hier laatst ook een goed stuk over, of eigenlijk een korte serie van drie blogs. ‘Hallo Dikke Mensen’ genaamd. Hierin vertelt ze onder andere over het oordelen over dikke (en dunne) mensen en dat dik en ongezond al snel aan elkaar gekoppeld wordt. Bovendien wordt dik door velen gezien als iets negatiefs, er wordt een label opgeplakt. In mijn ogen is het niet goed om zomaar over iemand te oordelen in alle opzichten. Ook in dit opzicht en daarom is het zeker de moeite waard om deze blogs eens te lezen. De eerste vind je hier, dan kan je zelf door klikken naar de twee volgende.

9 gedachtes over “Blogalcious #5

  1. Aan mij kun je niet zien dat ik chronisch ziek ben. Ik ben blij dat ik geluk heb dat ik ook na ruim 30 jaar nog altijd zo ‘goed’ ben. En dat mensen dus ook niet over mij of mijn ziekzijn kunnen oordelen als ik in de sportschool sport, als ik ski, als ik fiets of wandel.

Geef een reactie

