Een goede raad

Enkele dagen geleden gaf oma Laura ons een wijze raad op haar blog. Welke raad zij ons gaf? Dat moet je toch echt even zelf gaan lezen. Klik! Zij vroeg vervolgens aan het eind van de blog aan haar lezers wat hun beste raad is en gaf daarbij als tip dat je daar over zou kunnen bloggen. Dat vond ik een heel erg goed idee en zie hier, een blog over mijn beste raad.

Hoewel, beste…? Zoals jullie hier aan rechts kunnen lezen is mijn motto: Geniet van het leven! En dit is dan ook iets wat ik iedereen zou willen meegeven als raad. Echter schreef Esra hier al een mooi stuk over, naar aanleiding van Laura haar blog.  Een reden voor mij om eens even goed na te denken wat voor raad ik iemand nog meer kan geven.

Accept

Hetgeen wat als eerst in mij op kwam is de volgende quote: ‘Accept what you can’t change, change what you can’t accept’. Ik weet niet meer waar ik deze tegenkwam (sorry voor degene die hem bedacht heeft!), maar hij sprak mij direct aan. En ik denk dat je het jezelf een stuk gemakkelijker kan maken als je leeft volgens deze quote.

Is er iets wat je niet kan accepteren? Verander het dan! Heb je een baan waarbij je het totaal niet naar je zin hebt? Zorg dan dat je het wel naar je zin krijgt op je werk. Lukt dit niet? Ga dan op zoek naar een baan waar je wel blij van wordt. Ik weet dat ik het nu heel erg simpel schets, zeker in deze tijd is het niet makkelijk om een baan te vinden, maar dit is wel het idee achter deze quote.

Helaas zal ook iedereen te maken krijgen met moeilijke dingen die je niet kan veranderen. Je wordt ontslagen, je wordt in de steek gelaten door vriendinnen, je verliest een dierbare, je wordt chronisch ziek, je relatie gaat uit… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn allemaal dingen waar je op dat moment helemaal niks meer aan kunt veranderen. Op zo’n moment moet je jezelf zeker de tijd gunnen om dit te verwerken.

Vervolgens kan je in mijn ogen het best gaan accepteren dat de situatie is zoals hij is. Je kan het niet veranderen, dus kan je er maar beter het beste van maken. Je kan het niet veranderen, dus kan je het beter naast je neerleggen. Als je de situatie kan accepteren zoals hij is, dan kan je het loslaten en dat geeft rust. Vervolgens kan je je weer gaan richten op de leuke dingen in het leven en van het leven gaan genieten. Want, zoals de 3Js zo mooi zingen: ‘Wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd.

(Nog niet genoeg goede raad? Lees dan ook nog even de beste raad van Renze. Klik!)

13 gedachtes over “Een goede raad

  1. Een goede raad, bedankt.
    Alleen kom ik regelmatig mensen tegen die weigeren iets te accepteren wat ze niet kunnen veranderen, en tegen windmolens gaan vechten. Zo jammer van hun energie, maar ook wel begrijpelijk, want o,o. wat kan dat moeilijk zijn dat accepteren.

Helemaal leuk als je een reactie achterlaat!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.