Recensie | David Michie – De kat van de Dalai Lama

“De beste manier om geluk te bereiken is het schenken van geluk aan anderen.”

de kat van de dalai lamaEen mooie gedachte in mijn ogen, waarvoor ik ook zoveel mogelijk mijn best doe. Een gedachte die in het boek ‘De kat van de Dalai Lamai’ veelvuldig naar voren komt en je aan het denken zet. Net als alle andere, boeddhistische, wijsheden die in het boek te lezen zijn. Deze wijsheden maken, tezamen met de humor die in het boek terug te vinden is, het boek tot een mooi boek.

De titel verraadt het al, het verhaal gaat over de kat van de Dalai Lama en de belevenissen die zij meemaakt. Het verhaal wordt op een originele manier verteld, namelijk vanuit het perspectief van de kat. Als kitten wordt zij uit haar nest gehaald en door kinderen verkocht aan een beveiliger van de Dalai Lamai. Het leven in Dharamsala is vol met avontuur. De avonturen die Zijne Heiligheids Kat meemaakt worden op humorvolle wijze verteld, maar dragen bovendien een boodschap met zich mee.

Verschillende thema’s komen aan bod in dit boek. Jaloezie, angst, zelfvertrouwen… om er een aantal te noemen. Zo komt er op gegeven moment ook een hond in Jokhang wonen. Zijne Heiligheids Kat is stikjaloers op hem. Daarnaast wordt de romantiek in het boek niet vergeten, Zijne Heiligheids Kat wordt verliefd. Het is dan wel geen vijftig tinten grijs, of zoals mevrouw zelf zegt: “Ik zal u, beste lezer, de details besparen van alles wat er op die avond en de avonden erna gebeurde. Ik ben er het soort kat niet voor. En dit is niet het soort boek. En u bent beslist niet het soort lezer!”, maar een klein beetje romantiek kan natuurlijk nooit kwaad.

lezen op het strandEen andere wijsheid die regelmatig naar voren komt is dat geluk niet bepaald wordt door de omstandigheden, maar in jezelf zit. De omstandigheden kan je vaak niet veranderen, maar de manier waarop je naar deze omstandigheden kijkt en hoe je je daarbij voelt wél! Een boeddhistische gedacht die ook veel in de hulpverlening wordt toegepast. Want als mensen anders tegen hun problemen aan kunnen kijken, zijn ze vaak al voor een groot deel geholpen. (Lees ook eens deze blog als je dit interessant vindt.)

Eigenlijk kan ik niet anders dan iedereen dit boek aanraden. Het is zo leuk geschreven en je kan er echt veel uithalen om jezelf verder te ontwikkelen. Ik heb het echt met heel veel plezier en een glimlach op mijn gezicht gelezen.

Laura en Dutch Media Books bv heel erg bedankt dat jullie mij de mogelijkheid hebben gegeven dit boek te lezen!

11 gedachtes over “Recensie | David Michie – De kat van de Dalai Lama

1. Ik moet eerlijk zeggen dat het boek mij dus niet trekt, ik lees dit soort boeken eigenlijk nooit. Toch vind ik de eerste tekst wel heel goed.