Toekomstideaal

Ik weet het nog goed. Ik zat op de basisschool en wist al precies hoe mijn toekomst er uit zou gaan zien. Eerst zou ik gaan studeren. Wat? Dat wist ik nog niet precies. Ik wilde heel graag astronaut worden, dus Sterrenkunde leek mij een optie, maar ik wist natuurlijk ook dat astronaut worden niet erg reëel zou zijn. Dokter dan maar? Ja Geneeskunde studeren, dat leek mij een goed idee.

Tijdens mijn studie zou ik de ware tegenkomen. Ik zou natuurlijk erg gelukkig met hem zijn en rond mijn 25e mijn eerste kindje krijgen. Vanaf dat moment zou ik parttime gaan werken, ik had natuurlijk niet voor niks gestudeerd. De dagen dat ik zou werken mocht oma dan oppassen, of het kindje zou naar de crèche gaan. Natuurlijk zouden we ook een hondje nemen. Huisje, boompje beestje.

Gezondheid? Daar had ik nooit over nagedacht. Het was toch vanzelfsprekend dat je op je 25e gewoon gezond zou zijn?

Ja, als klein meisje had ik een mooi, ideaal en vooral ook heel naïef beeld van mijn toekomst. Niet zo gek natuurlijk, ik was nog een klein meisje.

Inmiddels word ik over een paar maandjes 25. Van mijn ideale toekomstbeeld is bijna niks terug te vinden in hoe mijn leven er nu uitziet. De ware? Die heb ik nog niet gevonden. (Bestaat ‘de ware’ überhaupt wel?) Gestudeerd, dat heb ik wel. Niet de studie die ik wilde overigens. De studie waar mijn hart wel bij lag heb ik moeten afbreken door mijn beperking. Gezondheid blijkt dus ook helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn. Bovendien is het mij nog niet gelukt om werk te vinden, waardoor ik genoodzaakt ben om nog bij mijn ouders te wonen.

Hoewel mijn leventje niet altijd even perfect is (maar wiens leven is wel perfect?) en niet aan mijn vroegere toekomstbeeld voldoet, ben ik wel gelukkig. Overigens ben ik niet helemaal tevreden, want ik zou wel graag een baan vinden (nog even en ik kan mijn studie niet meer bekostigen). Toch is dat niet iets waar ik me continu druk over maak en dat doe ik ook niet over mijn gezondheid. Ik accepteer dat de dingen op dit moment zijn zoals ze zijn en maak er gewoon het beste van. Ik geniet van alle leuke, mooie, grote en kleine dingen die ik mee maak. En dat ‘huisje, boompje beestje’? Dat komt vanzelf wel een keer! (Toch?)

Bron afbeelding

18 gedachtes over “Toekomstideaal

  1. Mooi artikel.
    Goed dat je het hier over hebt, een aantal mensen moeten succes hebben om gelukkig te zijn, maar hieruit blijkt maar weer dat dat helemaal niet hoeft 🙂

  2. tja, als je jong bent en je stelt je idealen, dan moet het al heel goed lukken dat die idealen ook daadwerkelijk uitkomen
    Maar je hebt toch al iets van je leven gemaakt, en je geraakt er ongetwijfeld wel. Een baan, een vriend/man…dat zijn geen onoverkomelijke dingen… 😉

    Groetjes!

  3. Ik heb zelf nooit echt ‘een planning’ gehad, maar vond sommige dingen wel vanzelfsprekend. Ik had gedacht dat ik ook de studie die ik wilde doen gewoon kon doen, diploma halen en alles. Dat pakte enorm anders uit door mijn beperking en nu doe ik dus een andere studie. Vreemd hoe dingen toch anders kunnen lopen, terwijl het zo vanzelfsprekend leek.

  4. Toekomstidealen kunnen slechts uitkomen
    in eenndeale toekomst.
    Roeien met de riemen de je hebt, kansen aangrijpen
    en dromen najagen liggen iets dichter bij.
    Er kan je bijvorbeeld iets overkomen…
    Zo ben ik uiteindelijk best tevreden en
    overstijg ik vaak mijn stoutste verwachtingen
    Alleen ziet niet ieder dat, maar ik weet beter

  5. Komt inderdaad allemaal vanzelf! En sommige toekomst idealen zul je gaandeweg aanpassen. En de ware, die bestaat zeker. Op ieder potje past een deksel.. En naar mijn mening passen er ook zeker meerdere deksels op 1 potje.. Kwestie van tijd 🙂

Geef een reactie

